Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Drömmen om en ny bil

Att läsa om människor som förverkligar dina drömmar är alltid inspirerande och glädjande. Drömmar ter sig olika för oss alla - en dröm är inte den andra lik. Paret som tog sitt pick och pack, lastade sig på sin segelbåt och drog till Medelhavet är en sådan berättelse. Och den insikt kring vad som är en bra dröm eller en ganska torftig sådan kommer med tidens mognad - för om min dröm är en ny bil, vad säger det egentligen om mina visioner?

Samtidigt så är var och ens drömmar just var och ens, något som ingen annan människa kan ha synpunkter kring. Allas vår resa genom livet ger upphov till olika sorters drömmar. För vissa är det en resa på en båt, för andra kan det vara blott sinnesfrid. En dröm är precis så storslagen som du vill att den ska vara. Samtidigt så finns det alltid anledning att fråga sig varför man har en viss dröm och om den är relevant för ens lycka och välmående.

Vi moderna människor tycks tröttna fort och lätt på det mesta - vår mobiltelefon, våra vänner, vår partner, jobbet, bilen och våra liv i största allmänhet. Detta är bekymmersamt. Tålamodet tryter så mycket att vi ständigt söker förnyelse i varje steg vi tar genom livet. Men sanningen är den att det inte fungerar rent praktiskt att leva livet på det sättet, det leder mest till problem och frustration. Att byta ut och skaffa nytt är ingen lösning.

Tålamod är en dygd men saknas hos många. Det är visserligen helt rätt att söka det som du vill ha i ditt liv men inte att rusa iväg ifrån allt du redan har - men som du så lätt förbiser. Att känna tacksamhet för och njuta av dessa är nyckeln till att få mer ut av livet. Knepet är att njuta av de stunder som är här och nu och att inte försaka sina dagar i väntan på andra, bättre, längre fram.

För mig innehåller mina drömmar ett friskt liv, en lycklig hustru och barn med tillförsikt och självkänsla i sin resa genom livet. En av mina drömmar är en ständigt levande gemenskap i vår familj, där förtroende och kärlek aldrig tar slut. En annan är önskan om att känna förnöjsamhet i det lilla, i de små tingen och de enkla händelserna. En tredje är drömmen om ett stort tålamod, ett stort hjärta och en vänlighet i möten med andra.

Jag drömmer inte om finansiell rikedom. Jag drömmer inte om lyx, karriärlyft, status eller beundran. Och jag drömmer inte om en ny bil.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Istället för att drömma åk limousine istället :D
    spana in eventlimousines rosa limo

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg