Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Felpriset

Innan jag går vidare med dagens ämne - elpriset - så frågar jag er, kära läsare: någon som vet vem eller var som kan anlitas för att tillverka en bloggdesign för min blogg? Jag har letat lite på nätet och inte hittat någon mall som faller mig i smaken. Jag behöver helt enkelt en anpassad sådan. Någon?

Jag gjorde misstaget för två år sedan att binda vårt elavtal ganska dyrt. Det var i samband med flytten till ny bostad och ett led i att ha kostnadskontroll. Kontroll fick vi men den var föga gratis.

Med en årlig elförbrukning på drygt 24 tusen kilowattimmar per år och ett bundet elpris före moms på 0,595 kronor per kWh räknade jag fram årskostnaden till ungefär 27 000 kronor. Den sista oktober löper avtalet ut och jag har via Elskling nu skrivit ett rörligt avtal med en månads uppsägningstid hos Telinet.

Dagens aktuella spotpris på el skulle ge oss en årskostnad på 16 500 kronor per år. Det är dock helt orimligt att räkna med så jag har tittat på elpriset historiskt.

2010 var ett dyrt elår, ett av de dyraste på många år, med ett genomsnittspris på 0,54 kronor per kWh. Skulle 2013 bli lika dyrt så stannar vår besparing på blott 2 000 kronor årligen. Mer sannolikt kanske prislappen landar på snittpriset 2012 och 2013 och då skulle vi spara 8 500 kronor per år.

Jag inser att det var dumt att binda, nu i efterhand. Att under två år betala sextontusen kronor mer än nödvändigt svider så klart. Sextontusen kronor som kunde investerats eller amortera lån. Det är precis detta som jag ser som viktigast med en privatekonomi - att inte slösa på slantarna utan att försöka få så god utväxling som möjligt av dem.

Har du fått till någon bra besparing som inte innebär någon inskränkning av livet? Minskade kostnader utan förändrad livsstil?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vi köpte vindandelar i O2 för 6-7 år sedan. Har inte räknat på det så noga men det verkar ha varit en bra besparing så här långt. Dessutom har nog andelarna i sig själva ökat i värde om man skulle vilja sälja dem om man mot förmodan skulle börja konsumera mindre el.

    SvaraRadera
  2. Väldigt många av de förändringar vi gjort och gör under vår resa mot en mer minimalistiskt livsstil, innebär samtidigt besparingar och minskade kostnader utan att tumma på livskvaliteten. Snarare har det i vissa fall lett till ökad livskvalitet i vissa avseenden.

    Exempel på små förändringar vi gjort i vardagen:
    Oftare ta med matlåda - har lett till nyttigare mat till billigare peng samt kortare lunchtid som istället kan läggas på träning och/eller annan mer kvalitativ tid.
    Konsumtion efter behov - vilket lett till minskade inköp men också mer genomtänkta sådana.
    Undvika proaktiv konsumtion - har lett till färre inköp och mer plats i badrum och köksskåp, liksom sparade slantar.
    För fler tips - besök vår blogg :-)
    www.minimalisterna.se

    SvaraRadera
  3. Om du räknar snittpris * antal kilowatttimmar kanske du underestimerar total kostnad då priset har en tendens att gå upp när efterfrågan går upp. Dvs elen kostar mer på vintern när din förbrukning är stor. Har du gjort beräkningen med månadspriser per månadsförbrukning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt - jag har inte gjort läxan tillräckligt grundligt. :/

      Radera
  4. O2 och vindandelar. Bidrar till bättre miljö och du slipper oroa dig för prisfluktuationer.

    Bästa investeringen jag gjort på många år och då räknar jag inte pengarna jag tjänat på det utan miljövinst och att sippa oroa sig för höga elräkningar vintertid.
    /daniel

    SvaraRadera
  5. O2 låter intressant. Ska undersöka. :)

    SvaraRadera
  6. O2 vindel här med! Härligt att få elräkning om 500 kr under sommaren istället för det dubbla... Visserligen en investering i andelar om ca 6500kr/1000kWh men besparingen motsvarar en "ränta" på 3-4% på insatt kapital.

    /isbjörnen

    SvaraRadera
  7. Satt och tittade lite på O2 men måste nog räkna lite på det. Ser inte så gynnsamt ut med den kompletterande elen. :/

    SvaraRadera
  8. En besparing jag gjort är att skaffa vinterdäck till cykeln och hjälm, istället för som tidigare, månadskort på bussen. Nu cyklar jag året runt och har ett 10-resorskort för bussen, då kan jag fortfarande "lyxa till det" och åka buss någon gång ibland om det verkligen behövs (typ snöstorm). Jag ser det inte som någon inskränkning, jag känner snarare att jag slipper passa tider på samma sätt som förut.
    Bussen tar mig fortare hem, men om man räknar in tiden jag behöver för att ta mig till busshållplatsen med tidsmarginal blir skillnaden max 10 minuter mot att cykla när det är dåligt väglag. Det sparar jag åtminstone 500 kr i månaden på under den halkiga delen av året.
    På tal om elpris, jag åkte förbi en del vattenkraftdammar på semestern och de var inte alls lika välfyllda som de brukar vara vid den här tidpunkten på året, en titt på energimarknadsinspektionens veckobrev bekräftar att vattenmagasinen i hela Norden ligger under normalnivå för årstiden. Min tolkning av det, är att det bäddar för ett betydligt högre elpris i vinter än under de senaste åren.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg