Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Helt skevt


Emellanåt så fascineras jag över mig själv. En sådan förundran är min totala svängning i frågan kring att låna pengar. Det är inte värst många år sedan som min syn på just lån var att de var ofrånkomliga och en del av vardagen och livet - precis som kvalster i ögonbrynen eller att man blir svettig av kroppsansträngning. Lån gick inte att springa ifrån.

Tänk att jag en gång var helt skuldfri. Det var runt tjugoårs ålder. Jag var inte rik och tjänade ganska uselt. Samtidigt hade jag mer pengar än någonsin att använda på nöjen. Märkligt, egentligen.

Sedan började jag att studera. Tog studielån och raljerade över att de inte var lån utan en livslång akademikerskatt. Därefter köpte vi vårt första hus och hade därmed belånat oss och blivit skuldsatta rejält.

Nej, jag erkänner att jag besväras av att vara belånad. Det är som en besvärlig klåda som inte vill ge med sig. Den enda salvan som hjälper är våra månatliga amorteringar som ger oss lite mindre räntekostnader allt efter.

Jag var på bio häromdagen och på vägen dit såg jag en löpsedel för en dagstidning som proklamerade att 'banken kan tvinga dig att amortera'. Jaså, tänkte jag. Så bra. Amortera är trivsamt och mysigt men tidningen fick det att låta som om det vore värre än att rullas i tjära och fjäder, bli slagen med käppar och sedan utsparkad för ett stup. Tvingas att bli skuldfri? Det låter helt skevt i mina öron.

På radion hörde jag ett reklaminslag från ett företag som minsann påstod att de 'hjälpt tusentals bilägare med lån till sin bil'. Jaså, tänkte jag. Men då är de ju inte bilägare utan bilbelånade? Att låna till allt och intet ter sig så naturligt att det knappt märks i vardagen. Att hjälpa någon att bli belånad? Det låter helt skevt i mina öron.

Även om ett köpekontrakt rent juridiskt säger att du är ägare till en bil, ett hus, en båt eller en gräsklippare så äger du likväl inte dessa om de är belånade. Då hyr du dem och ofta dyrt. Det är en fejkad framgång. Det är köpt lycka. Det är modernt slaveri.

Att låna kan vara ett nödvändigt ont. Att betala tillbaka är däremot en befrielse.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej.
    Det är en fröjd att läsa lite på din blogg till morgonkaffet, och idag tänkte jag bidra själv.

    Lån är ett jäkla aber. Eller egentligen inte lånet eller amorteringarna, utan räntekostnaderna. Skattade pengar, intjänade av hårt jobb, som blir till vinst i en kommersiell bank, bara för att man vill ha mer än man har råd med.

    Men... Lånet kan vara ok tycker jag om kostnaden ändå blir lägre än alternativet. T.ex vid husköp. En lägenhet är inte billig den heller och då kan ett lån vara rationellt.

    Själv äger jag min villa sedan i våras. Allt är betalt. Jag är 40 och kan börja spara till mig själv istället. Låta saker vara. Renovera när jag har råd.

    För det är ju så. Jag måste snart renovera badrummen. De ser förjäkliga ut.
    Men.. och det här är viktigt.. det är MINA badrum!

    Tack för en mycket intressant blogg och ha en fin dag.

    Fredrik




    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är skuldfria sedan drygt 10 år, Villa och några bilar (2006 och 2010) m 300tkr sparat (SBAB) och 80 tkr i trygga aktier. Blir nu panchisar m tot brutto 48tkr/mån.

      Radera
  2. Vad härligt att äga sitt hus Fredrik!

    Det som skrämmer mig mest är alla dessa människor som lever på studielån, bor i hyresrätt och tror att enklaste vägen att bli rik är genom börsen. Då har dom inte ens köpt sitt eget boende ännu. Ingen bil osv... Lånen kommer sen...när är dom skuldfria? Vid 95? Om ens då?
    Att vara belånad till döds....aldrig bli skuldfri...fri på riktigt, det skrämmer mig.
    Höj amorteringarna kära bank...ge frihet till folket!!

    SvaraRadera
  3. Härligt Fredrik! Måste vara en otrolig frihetskänsla. Kommer troligtvis att ha en hel del huslån kvar när jag är 40. Men jag kan liksom känna lite hur det skulle vara att inte ha ett enda lån. Nu blev jag sugen på att amortera ännu mer. Men jag har i alla fall bara huslån. Bilen är cashad och CSN har fått sitt för flera år sedan.

    (Tack för ytterligare ett bra blogginlägg, Per!)

    SvaraRadera
  4. javisst, nog känns det lite som innan 90-tals bubblan sprack, 500% ränta var det väl sist, undra hur de skall lösa det denna gången när alla skall ha rörligt, lite som den dära poeten sa, det år synd om människorna.

    SvaraRadera
  5. hej hej Per Penning.
    jag är 36år i år och totalt skuldfri.
    dock funderar vi på att eventuellt belåna oss med 2miljoner,för längehetsköp/husköp.
    men skillnaden på oss och "andra" är att vi ser till att vi har råd med det på absolut LÄGSTA inkomst vi kan ha (arbetslöshet+min sjukpension)och då är det ju lugnt,planerar att betala bort det så fort som möjligt isåfall (10år max).
    vi är inte glada i lån nån utav oss.

    SvaraRadera
  6. Men håll käften din djävla idiot!

    SvaraRadera
  7. Träffade nog en öm punkt.....

    SvaraRadera
  8. Ett annat intressant sätt att se på det. Den som köper sin bil kontant får det bästa priset. resten betalar upp typ 20-100% mer för samma vara. Tänk själv Vill du betala 200 000 för din nya volvo eller vill du betala 300 000-400 000 tusen för samma volvo? Hamna på plus sidan i livet hjälper dig spara pengar och leva billigare!

    Gäller verkligen bostadsköp mest av alla då de oftast har de längsta lånen. är nere på 75% av orginal köpet av min bostad. Men har amorteringsfritt nu. Men i dagsläget har jag betalat ca 100 000kr mer än vad lägenheten värderades till när jag köpte den. bara räntor räknat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och alla har ju kontanter som ligger i en stor reseväska under sängen? Din djävla idiot!

      Det här är en skrytblogg för innebördes beundran liksom med övriga bloggar.

      Radera
    2. Ja, kontantköp ger prututrymme.

      Radera
    3. BTW, nästa kommentar som innehåller nedlåtande innehåll raderas.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Sur anonym,

    Läs något annat om du inte gillar innehållet här!! Du kan ju alltid läsa lite om Jante-lagen.....

    Newman

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg