Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Teknikaliteter

Vad händer i min portfölj? Ja, det sker inte speciellt mycket då jag mer eller mindre sitter på händerna i avvaktan på hur och vad som sker med trenden för aktieinnehav. En liten men viktig förändring var dock att jag, trots bolagens kapitalbas, slängde in handduken för mina teknikaktier - Apple, Google och Microsoft. Visserligen var det relativt små belopp jag investerat men jag har på senare tid nyktrat till och insett att jag inte förstår mig på dessa branscher.

Apple rasar trots utmärkt försäljning. Google rusar och Microsoft står och stampar. Det var mer eller mindre efter att jag läst ut boken om Steve Jobs som jag kände att teknikaktierna här och nu kändes fel. Jag köpte sonika bankaktier för slantarna i Swedbank blott och allena för utdelningsnivån. Jag tog därmed en något defensivare väg än tidigare. Jag gick åtminstone plus men affären. Nu andas jag ut en aning då ipadar, xboxar och andriodar är borta ur ekvationen.

I år ligger nu portföljen på knappt 23 % upp vilket känns tillfredsställande. Kort och gott - jag är nöjd med uppgången och konsoliderar mig en gnutta. Min fondportfölj ligger knappt 14% upp och jag hoppas så klart på att den kan nå de 15 % som jag vill nå årligen i genomsnitt.

Vad månde hända framöver? Det lutar åt en konjunkturförbättring men vem vet egentligen? Allt kan ske i denna underliga värld.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hur tänkerr du kring att du förväntar dig 15% på portföljen men det viktigaste du kan tänka dig är att avbetala huslånet på 2,zx %. Jag förstår att set finns en riskvikt i detta men inte rimligheten mellan dina inlägg. Ytterligare en fördjupning core klarläggande!

    //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att det synes märkligt. En förhoppning på god avkastning står mot en låg garanterad sådan. Jag har valt att minska risken i första hand, portföljerna får inget kapitaltillskott numera.

      Radera
  2. Förstår inte heller förväntansbilden om snitt om 15% på fonderna över tid, tar du verkligen så stor risk i portföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det gör jag inte då jag inte lär sitta still i båten vid en konjunkturvändning. Goda år, då gäller det att vara med på resan. I en recession lär jag nyttja blankning.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg