Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Medelkass

Tystnad råder från Pennings läger sedan flera dagar tillbaks. Hårda arbetstimmar har resulterat i trött huvud när väl en stund över för bloggen infunnit sig. En trött hjärna producerar inget av värde så den digitala pennan har fått ligga orörd. En gnutta bittert då en stunds skrivande i den sena timmen är ett av mina njutningsmedel medelst starkt, hett kaffe. Så som idag, i sällskap med Chieli Minucci och hans album 'Renaissance' som bildar musikfond, då ämnet handlar om medelklass och dess slantar. Spotify står för tekniken och är en av de få nya kostnader som jag tillåtit mig - all musik som jag kan önska mig i dator, i telefon eller i stereoanläggningen.

Jag har läst skriften 'Global Wealth Report' som ges ut årligen av försäkringskoncernen Allianz, en skrift som på många sätt sammanfattar det som förenklat kan översättas till världsmedborgarnas rikedom. Så som att hushållen i den rikaste femtedelen av världen äger 70 procent av alla tillgångar, exempelvis.

Världens medelklass växer, enligt rapporten. Ja, vad är medelklass per definition? Jo, äger du minst 43 000 kronor och högst 253 000 kronor i någon form - slantar, fonder, aktier, fastigheter - så är du sann medelklass. 18 procent av världsbefolkningen kvalar in här och hälften av dessa lever i Asien.

En svensk invånare har i medeltal 469 000 kronor i tillgångar vilket är mindre än exempelvis USA med motsvarande 872 000 kronor. I den rikaste femtedelen av de femtiotvå länderna i undersökningen är genomsnittsförmögenheten 755 000 kronor medan den fattigaste femtedelen blott innehar 9 500 kronor.

Finanskrisen har också märkt hushållen i västeuropa - tjugo miljoner européer och tretton miljoner nordamerikaner har förpassats ifrån rikemansklassen - mer än 253 000 kronor i förmögenhet - till medelklass. Samtidigt har ytterligare sextiosju miljoner människor lämnat medelklassen och blivit underklass med mindre än 43 000 kronor i förmögenhet.

Med dessa siffror klara för sig så kan jag inte annat än känna mig tillfreds i vetskapen att familjen Penning hänger kvar i medelklassen även om jag räknar så negativt jag kan på bostadens värde. Att haft förmånen att leva i Sverige har underlättat under finanskrisens mörka moln.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hur har du räknat ut att ni tillhör medelklass? Vilket värde har du satt på hus när du skriver "så negativt jag kan"?

    /T

    SvaraRadera
  2. Det där är en mytoman.

    SvaraRadera
  3. Märkligt inlägg. Är det viktigt att kallas medelklass? Du är medelklass men är du lycklig? Fasader, fasader, fasader..

    SvaraRadera
  4. Läste mitt inlägg och ser att ironin föll platt, den var inte ens bra. :/

    Sista stycket borde strykas men jag låter det ligga så som en varning.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg