Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Så ett frö av tvivel

En klok pappa sa en gång till sin son att pojkens viktigaste uppgift som människa var att ha ett öppet sinne för alla skeenden. På så sätt skulle han förvärva sig förmågan att lära sig mer än vad han faktiskt förstod.

Läs gärna stycket ovan igen om du fann det förvirrande. Det gjorde det för mig första gången jag hörde dessa meningar. Idag finner jag det vackert, oerhört klokt och dessutom vidsynt. Att förstå eller veta saker är inte detsamma som kunnande eller erfarenhet även om vi gärna vill sätta likhetstecken mellan dem. Att ha insikt är inte detsamma som förmåga och bildning inte detsamma som kännedom. Vi behöver dock båda sidor för att bli kompletta så som människor.

Det finns så mycket att lära och erfara i livet och jag tror helt säkert att vi aldrig blir slutligt, fulländat visa. Jag tycker det är så intressant att lyssna till människor, både äldre och yngre, som genom mycket eftertanke och hunger efter upplevelser har kloka slutsatser att dela med sig av. För vishet har inte mycket med ålder att göra - en hel del människor vandrar ganska planlöst genom livet utan att varken se sig åt höger eller vänster. Och dessa människor är också vanligtvis de som har väldigt starka åsikter och principer kring hur rätt världsbild ska vara. Därför är det heller inte de som kommer att förändra världen till det bättre.

Jag kan möta små barn som jag kan känna övertygelse kring kommer att mana fram stordåd i mänsklighetens namn. Och jag har mött många, många vuxna som aldrig någonsin kommer att spela någon som helst väsentlig roll i något sammanhang - även om deras självbild säger dem motsatsen.

Jag möter dem sällan, men när så väl sker blir jag fascinerad och oerhört glad - de tillfällen när jag träffar människor som är genuint intresserad av vad du har att säga, lyssnar utan att avbryta, är mer benägna att begrunda än att bekräfta och ser DIG istället för att spegla sig själva i dig. Ja, de människorna är sällsynta men samtidigt de som ger mig hopp om mänskligheten. Av dem har jag mycket mer att lära och jag tröttnar aldrig på deras sällskap.

Om du ser dig kring och har tanken med dig att det finns människor som älskar att stå för sanningen och inte för tvivlet - då kommer du att upptäcka att de är många, så sorgligt många. Själv tillhör jag tvivlarnas falang då jag inte är säker på något alls. Sanningssägare och sanningsägare göre sig icke besvär för de är ointressanta, förutsägbara och ibland även farliga. En som tvivlar, däremot, kan jag alltid känna förtroende för då denna person saknar en dold agenda.

Vill du vara en människa som inger förtroende? Tvivla då på att du har förmågan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Fantastiskt bra skrivet. Jag känner igen mig i ditt tänk. Dig skulle jag vilja ha som kollega.

    SvaraRadera
  2. Underbart bra skrivet! Jag brukar bli mörkrädd när vissa människor är övertygade om att dom har rätt! Det är speciellt jobbigt att jobba med sådana människor. Ingen kan sia om framtiden....Jag brukar säga, man ska aldrig döma en annan människa innan man har gått i deras skor....
    Men öppet sinne, de kan alla människor behöva mer av, jag är inget undantag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Nej, vi har sällan någons hela historia klar för oss.

      Radera
  3. Väl skrivet- samtidigt tycker jag att den typen av självsäkerhet hos människor som förespråkar enkla sanningar är ganska genomskinlig. De är sällan säkra bakom fasaden och försöker ofta övertyga sig själva lika mycket som de försöker övertyga andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm. Det finns då gott om människor med starka övertygelser. :/

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg