Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Villa Svindyr

Från och till läser jag om bloggare med flera som har kommit en bra bit på väg mot ett ekonomiskt oberoende. Sedan så börjar de plötsligt dilla om att skaffa sig ett hus, räkna på att det enbart finns några engångskostnader så som en räfsa och en gräsklippare innan de kan återgå till att spara likt tidigare - men nu som villaägare. Tyvärr är det inte så enkelt, inte.

Kort sammanfattat - ett hus är inte en privatekonomisk belastning som låter sig enkelt beräknas eller placeras i en strikt hållen budgetpost. Att köpa hus är under hela ägandeperioden en kostnad som först kan summeras upp hyfsat väl efter ett antal år. Det spelar ingen roll om det är ett nytt eller begagnat hus som inköpes, de har olika sorters kostnader men likväl dyra sådana.

Att anlägga gräsmatta är dyrt. Att göda den befintliga likaså. En påse Stroller är vansinnigt dyr! Ja, en trädgård i stort är kostsam, skapar mer arbete än vila och blir aldrig färdigkrattad, färdigansad eller färdigklippt. Om du inte älskar att jorda ner dig, ligga på huk och slita i ogräs eller brottas med bångstyriga buskar medelst en sekatör i högsta hugg - sikta på en lägenhet istället.

Byggmarknader är förfärliga platser där det säljs massor av saker som en villaägare behöver för att underhålla sitt hus. Allt är dyrt - färg, penslar, verktyg och så vidare. En snabb vända 'in om' sliter aldrig mindre än en femhundring från ditt konto. Och det finns alltid saker du behöver köpa som du aldrig kunnat ana att du saknade förrän du iklädd 'villafrack', det vill säga ett par arbetsbyxor typ Blåkläder, med slokande axlar knotar på därhemma och ser din fritid tillintesgöras.

Skämt åsido - det finns mycket trevligt med ett villaboende. Men det blir alltid dyrare än vad man kunnat ana i förväg. Jag vet - är inne på villa nummer två och hade utan tvekan varit rik som ett troll om familjen Penning hade stannat i hyresrätten. Med tanke på att de flesta måste belåna sig vid bostadsköp så är det dumt att göra någon glädjekalkyl kring underhåll och reparationer. Räkna gärna generöst på det - och dubbla sedan beloppet så är du nog hemma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag håller med. I området där jag bor, finns även en hel del villor. Ett av husen är helt förfallen. Taket togs bort för över två år sen,men ingen har åtgärdat detta. Tomten ser hemsk ut. Alla gamla tegelpannor ligger fortfarande på gräsmattan med alla gamla lister och rostig spik. Ingen klipper gräsmattan. Nu vart det så pass illa att allt det här ligger precis vid trottoaren, och igår ramlade en pojke med sin cykel och var jätte nära på att skada sig på en av de rostiga spikarna. Mamman knackade på huset, men kvinnan verkade inte bry sig nämnvärt. Jag sa till henne att ringa kommunen. Min fråga blir då , varför köpa hus? Hus passar inte alla....långtifrån...många trädgårdar i Sverige är fulla med bråte och ser väldigt ovårdade ut...
    Själv älskar jag trädgård, gått flera kurser och älskar att påta i jorden hela dagarna. Att bo i hyreshus för mig är katastrof. Men jag vet att tomten när jag har byggt hus kommer att kosta multum!!! Det blir inga semesterresor första åren inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså minna, du har noll koll på ekonomi överhuvudtaget, märks på dina kommentarer. Du snackar om hyreskostnader för bostadsrätter och jag vet inte vad. Du verkar vidare helt befriad från att fatta ironi och utifrån dina kommentarer och dina inlägg på din blogg är d nog den mest deprimerande, gnälligaste och korkade människa jag stött på på alla ekonomibloggar.

      Snälla håll dina tankar för dig själv.

      Radera
    2. Vilken idiot. vad svamlar du om. vart finns diskussionen om hyror och br? Minna har varit en dum shopaholic som har lärt sig massor. så håll dina tankar för dig själv anonym. hennes resa har varit en upplevelse.
      Mvh Karin s

      Radera
    3. Tack! Äntligen nån som ber Minna hålla tyst med sina pretentiösa idiotkommentarer. Hon borde inte få förorena utanför sin egen blogg.

      Radera
    4. Ja, ni ser nu ovan varför jag aktiverar kommentarsgranskningen igen. Anonyma Idioter är i farten. Beklagar er andra.

      Radera
  2. De enkla beräkningar jag har gjort på boendekostnader så är det billigare att bo i central brf än i villa. (Beräkningen gäller stockholm)

    Trots ett högre m2 pris för brf samt avgift till föreningen så springer ändå villan iväg och blir dyrare när man räknar på underhåll och inte minst en eller två BILAR(värdeförstörare av stora mått).

    Rekomenderar alla att bosätta sig i flerfamiljshus istället för att nära villadrömmar. Bättre för den enskildes plånbok och vår allas miljö.

    Mvh,

    Linus

    SvaraRadera
  3. Som sanna minimalister har jag en känsla av att jag (Fru Minimalist) och Herr Minimalist borde hålla oss borta från villaidyllen den dag det är dags att köpa större boende och lämna närheten till stan :-)

    Det är dock lätt att som uppväxta i villa, ha en förutfattad bild av hur det ska vara när man själv får barn. Man glömmer lätt att gå till sig själv och fråga vad man själv vill lägga pengar och tid på i framtiden, för bilden av en villa med trädgård där barnen kan springa fritt, är så självklar och tydlig.

    SvaraRadera
  4. Ha ha, detta inlägg gillar jag INTE, tyvärr är det nog helt sant.:-( /Hyresrättsboende som myser med frugan framför hemnet

    SvaraRadera
  5. Det skulle vara intressant att se en objektiv sammanställning på vad kostnaderna egentligen är för en normalvilla.

    Vi har ju börjat kika på villa, och det första som slår en är ju att "årskostnaden" som står listad i annonserna oftast är mycket lägre än för brf-lägenheten.

    Jag förstår att det tillkommer lite om man räknar med periodiskt underhåll, men ungefär hur mycket skulle vara bra att veta.

    SvaraRadera
  6. Jag själv har följande fördelning. (per år)
    Fjärrvärme: 9200 kr
    V&A: 4800 kr
    El: 6500 kr
    Sopor: 1800 kr
    Försäkring: 4000 kr
    Kabel TV + Internet: 5000 kr (dyrt som f´n med internet i villa)
    Rep- och underhållsbuffert: 1000 kr (100 kr per år och m2 är standardmått)
    Summa: 43300 kr per år vilket ger 3600 kr i månaden.

    Netto efter skatteeffekter och fastighetsskatt har vi en 'hyra' på 6900 kr. Tycker själv att det är rätt ok hyra.

    Vi bor 2 vuxna med 2 barn på halvtid på 120 m2. Lagt ner 300.000 kr i renovering sedan 2005.

    SvaraRadera
  7. Behöver inte bli så.
    Har familj med tre barn. Köpte 50talsvilla år 2008 på 120 + 70 kvm källare, garage, tomt 700 kvm för 1,8 milj, amorterat klart nu i augusti. Räntor på 5 år sannlösa 150t kr efter ränteavdraget (skönt att slippa nu), då hade jag delvis bunden ränta på nästan 6 procent under hela löptiden.

    Månadskostnad nu när man är skuldfri ca 2,5t kr:
    El bergvärme 1600
    Vatten 300
    Sopor 80 (med godkänt kompostering)
    Övrigt 500

    Renoveringar gjorde jag själv in- och utvändigt (bl.a. dränering) under tiden. Investerat mycket tid, men inga stora belopp då jag samtidigt tokamorterade.

    Eget företag + jobb, men vanlig hushållsinkomst på ca 45k efter skatt. Kan dock ta en del omkostnader på företaget, bl.a. bredband.

    Hade jag bott i hyresrätt, kostnad för en (liten) 4:a på 6500 kr + parkering.

    Tuff resa, men helt obetalbar frihetskänsla nu!




    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om man är skuldfri så har man ju ändå en kapitalkostnad. För om du inte hade köpt huset och amorterat ner det utan bott i hyresrätt så hade du ju nu haft 1,8miljoner stående på ett konto som gett dig 4500kr i månaden i ränteinkomster. En förlorad inkomst är lika mycket en kostnad som en utgift är. Så din "hyra" är i dagsläget 7000kr, inte 2500. Tycker jag...

      Radera
  8. hej per penning.
    ska man sätta sig i hus,måste man räkna med dyra utgifter.
    de fasta kostnaderna tex drift bör man räkna med minst 3.000kr/mån.
    sen ska det redan innan du flyttar in FINNAS pengar till:
    *takbyte (runt 100.000kr)
    *Dränering (runt 100.000kr)
    *ny el eller värmesystem(200.000kr)

    finns inte dessa pengar i likvida snabbt åtkomna pengr ska man INTE skaffa hus.
    Lägga om en gräsmatta? vet jag ingen som gjort! men däremot stött i med extra gräsfrön,kan man göra...

    SvaraRadera
  9. Hmm.. jag har ju finfin statistik från vårt förra hus. Blir nog ett inlägg av det. :)

    SvaraRadera
  10. Intressant att höra om andras husbudgetar. Vi bor i villa men äger också en sommarstuga som vi har försökt sälja med inte lyckats. Nu har vi hyrt ut den via en förmedling och det har fungerat jättebra (förutom att förmedlingen tar 1/3 av hyran!). Nästan varje vecka har det varit gäster och alla har skött sig bra, förutom en 80-års fest som spårade ut lite.
    På stugan har vi driftkostnad på ca 35 tkr/år (den är 130 kvm). Hittills i år har vi fått göra vid för ca 25 tkr, vi fick laga staket och ta ner 12 st tallar som vuxit ut på gatan. Nu börjar den 30-år gamla varmvattenberedaren tjorva lite :-( Mitt mål är att dessa kostnader ska täckas av uthyrning så vi i alla fall inte går back. Nu har vi precis nått break even för i år och det känns skönt!
    På hyresintäkten är det först ett grundavdrag på 40 tkr och efter det ett avdrag på 20%. Det som blir kvar beskattas med 30%. Tydligen så har avdraget höjts i år pga att man vill främja uthyrning för att det saknas hyresbostäder. Många pratar om att köpa ett hus för att hyra ut det och tjäna pengar men som jag har lärt mig nu är det ingen vinstmaskin tyvärr. Slitaget kostar också. Nästa säsong kanske jag ska prova hyra ut via Blocket istället. Ha det bra! Tack för intressant blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för delandet av dina erfarenheter, Eva. Allt är ju lättare i teorin. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg