Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ingen aning


Här sitter jag, vid min dator, och lyssnar på julmusik. Musik som färdas in i datorn via en sladd och en låda som i sin tur är kopplad mot telenätet. En server därute någonstans i världen skickar musiken som bits och bytes precis i samma stund som jag önskar den levererad. Jag får till och med skivkonvolutet i färg presenterat för mig på skärmen. Det här kallas för 'Spotify'.

Jag fascineras över teknikutvecklingen och i vilken rasande fart den har och vilken otrolig uppfinningsrikedom det finns. Det som idag ter sig helt naturligt, inte minst för barn och ungdomar, var bara för några årtionden mer saga och dikt än framtidsförutsägelser.

Själv växte jag upp med grammofon och trettiotrevarvare och fyrtiofemvarvare. En LP-skiva, som stod för Long Play, kostade drygt tjugo kronor eller ungefär 70 kronor i dagens värde. På den fanns kanske tio låtar av en och samma artist eller grupp. Med hjälp av en kassettbandspelare spelade jag in skivorna på kassettband med sextio eller nittio minuters utrymme. Med begränsad budget så spelades mycket musik in ifrån radioprogram så som 'Rakt över disc', 'Poporama', 'Tracks' och 'Upp till tretton'. Riktigt lyxigt var att köpa band av märket 'Maxell' och så kallade metallband.

Banden spelades sedan upp i en så kallad 'Bergsprängare' eller i en bärbar, batteridriven spelare med hörlurar till. Ljudet svajade ganska duktigt när batterierna började bli trötta. Men detta var forna tidens högteknologi. Idag har jag en minimal Ipod med gigantiskt utrymme och många, långa timmars batteritid - och då är denna makapär ändå långt ifrån ny.

Jag må vara fantasilös, men jag har aldrig lyckats förutspå framtida innovationer, och än mindre vilka av dem som kunnat bli framgångsrika. Hade jag vetat en gång vad jag vet idag hade jag handlat aktier i många av de tidigare små teknikföretagen. Men jag har ingen aning, jag förstår mig inte på vad som kan bli det 'nya'. Jag har mest lyckats med att elda upp pengar de gånger jag försökt att investera i innovationsföretag. Numera håller jag mig till banker, fastigheter, livsmedel och liknande - sådant som är ganska trögt i sitt utvecklingstempo. De stora klippen uteblir, men jag kan känna julefrid här - vid min dator och julmusiken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Skön spaning, känner igen mig i allt, även om jag är några år yngre.

    SvaraRadera
  2. Kära Grupp,

    Vi är just nu Skandinaviens största facebook-grupp med fokus på allt som har med aktier att göra.

    Denna grupp är skapad så att alla ska kunna vara med och diskutera och hjälpa varandra med råd och vägledning.

    Handel med värdepapper måste tas på stort allvar av den enskilda investeraren, och därför har vi skapat detta forum.

    Vi hållar oss god ton och ser till att det finns plats för både nybörjare och proffs.

    Vi hoppas att du kommer trivas och får nytta av innehållet och dialogerna här.

    https://www.facebook.com/groups/aktier/

    SvaraRadera
  3. He he... - visst är utvecklingen fantastisk ! Att förutspå framtiden när det gäller tekniska framsteg är inte enkel utan nog mer trolig turlig om man lyckas träffa rätt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg