Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

2014 Januari Summering

Från och med 2014 avser jag att redovisa månadens händelser lite annorlunda. En intressant aspekt är att jag valt att göra en utgiftsfördelning enligt Lyxfällans recept med några få mer omfattande konton. De tre största utgiftskategorierna kikar jag eventuellt lite mer på.

Jag gör också en kapital- och skuldgenomgång samt en jämförelse mellan aktiekapital och bolån - två poster som jag vill nå 'break even' på.

För januari 2014 uppgår totala lån till 2 765 997 kronor jämfört med 2013 års utgångsvärde 2 773 013 kronor - en förbättring med 7 016 kronor. Tillgångar totalt uppgår till 3 233 490 kronor jämfört med 2013 års utgångsvärde på 3 192 414 kronor - en förbättring med 41 076 kronor. Totalt ger detta 48 092 kronor i rätt riktning i balansen. Nettoförmögenhet är 467 492 kronor.

Kapital uppgår till 317 818 kronor vilket är 12 366 kronor mindre än vid nyår 2013. Aktieportföljen backade under januari med 1,06% trots kapitaltillförande, värderas till 287 195 kronor och motsvarar 11,67% av bolånen.

Fördelning 'Lyxfällan' för månaden är enligt bild.


För Boende så var bolåneräntan (33%) och elektricitet (28%) de största posterna. Maten blev dyr och här ingår några restaurangbesök. Transport innehåller en stor service (48%) och bränsle (31%). I sparande finns amortering (50%) och aktiesparande (26%). Störst i övrigtkategorin blev inbetalning till semesterresa (42%) samt hälsovård (15%). Lån är studielån enbart då bolåneränta faller under boende.

Allt jag tittar på numera är baserat på de siffror jag får ifrån 'You need a budget' - det bästa budgetverktyget enligt min erfarenhet.


Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

Kommentarer

  1. Intressant! Hade dock varit roligt att få veta mer vad som ingår i övrigt-posten. För oss läsare är det ändå ca 10 000 okända kostnader i den posten.

    ~Farbror Joakim Spara smart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går väl bra. Där finns barnomsorg (4%), personförsäkringar (3%), tandvård (3%) och möbler (7%), inkomstförsäkring (3%) bland annat.

      Radera
  2. Amortering. Är inte det ganska uppenbart en boendekostnad?.. inköp av hus.. betalning utspritt över tid..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henrik - därom tvista de lärde. Inte självklart men om vi inte amorterat så hade vi investerat de pengarna, därför landar de i sparandet.

      Radera
  3. Hej! Jag har precis börjat hålla koll på var pengarna tar vägen. Januari var faktiskt första månaden. Jag har ungefär samma kategorier som du, men lägger restaurangbesök, fika och liknande i kategorin övrigt, eftersom jag inte ser det som "nödvändigt". Och så har jag en egen kategori för Barnen, där sånt som barnbidraget ska gå till hamnar. Det beror enbart på att jag inte bor ihop med barnens andra förälder och jag vill undvika spekulationer om vad barnbidraget används till.

    Så här blev i alla fall vårt januari:

    Mat & Dagligvaror 15%
    Transport 9%
    Bostad 26%
    Kläder 0%
    Övrigt 15%
    Barnen 2%
    Sparande 34%

    Min strategi är att leva sparsamt till vardags och att göra något extra en gång ibland. De pengar som går till sparande används till renovering, amortering eller stannar kvar i långsiktigt sparande.

    I februari blir det nog väldigt lite sparande, då ska både bil- och hemförsäkring betalas, liksom studielån och annat.

    Jag kommer fortsätta med den här uppföljningen ett tag för att få någon sorts genomsnitt. En månads siffror säger inte så mycket..

    Bra blogg förresten! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg