Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Himla enkelt att bli miljonär

Lite morgonljus. En gnutta aftonrodnad. Ansiktet mot solen efter lunch. Det finns hopp om en morgondag i vårvärme.

Jobbar med en blandning av uttråkning och förhoppning. Har sökt ett jobb och det i sig har skapat lust, arbetsglädje och en förberedelse för något nytt. Något nytt som kanske inte kommer. Lite som att köpa en trisslott - så länge den inte är skrapad på ytan så kan den dölja en gnistrande diamant. Så låter min erfarenhet kring nya jobb dit jag kallats till intervju. En förväntan har oftast bytts ut mot en besvikelse. Grannens gräs behöver inte vara grönare men jag fortsätter ändå att söka efter den som är det. Någonstans i grannskapet måste den ju vara tätare, friskare och färgstarkare?

Även en bra arbetsdag följs av fler arbetsuppgifter. Skjuts till träning, pannkaksgräddning, tvättjänst och bråk om läxläsning. Satte mig ned igår kväll framför TV:n efter sista arbetspasset och skulle titta lite på nyheter innan jag hade ambition till att skriva på min kära blogg. Blundade lite då ett mindre intressant reportage flimrade på skärmen. Somnade in och återkom därefter aldrig till vett och sans. Det blev blott en kort sejour till tandborste och tandkräm innan kudden blev sista anhalt.

Idag fick jag dock glädjas åt Sampo som tjänar pengar åt mig och delar ut ännu mera än förut. Elva kronor och femtiofem öre blev det senast och nu kanske hela sexton och femtio, på ett ungefär. Jag sände en tacksamhetens tanke till Lundaluppen som drog fram bolaget i ljuset för mig. Aktiestinsen sa en gång att det är himla enkelt att bli miljonär - med tid, tillförsikt och tålamod. En sådan aktie är nog Sampo lämpad som - en miljonärsaktie, helt enkelt.

Att köpa en kvalitetsaktie då den ter sig billig, med en stabil verksamhet bakom och som delar ut friska slantar regelbundet är himla enkelt. Sedan kan du ägna dig åt att leva ditt liv ett tag och inte fundera mera på din akties utveckling. En dag så kommer utdelningen att uppnått eller passerat din inköpskostnad av aktien. Då är den betald eller avskriven om man vill kalla tillståndet något. Då kan dess värde gå mot noll och du har likväl inget förlorat. Du kan sälja den om du vill eller behålla den och låta den skapa fler pengar. Himla enkelt, helt enkelt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tack för en bra blogg! Roligt att detta inlägg publicerades just idag, dagen då jag startade min blogg (bl.a. efter att ha blivit inspirerad utav dig) som handlar just om det du skriver om det på slutet, utdelningar.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack! :)
    Självfallet måste jag spana in din blogg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg