Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

I lyckans land

Igår anlände ett varsamt inslaget paket i vår brevlåda. I gedigen kartong med rejäl tejp runtom. Innanför ytterligare två paket i brunt papper likt julklappar till en kär vän där innehållet är själva tanken med gåvan. Omsorgsfullt inslagna och sedan försiktigt emballerade. Två böcker som jag saknade i en serie som jag fann i rätt utgåva på en antikvariats hemsida långt norrut i vårt land. Åttio kronor för den ena och nittio för den andra. Så som den person som affektuerade min beställning valde att hantera dessa böcker tyder på en stor respekt för och kärlek till det skrivna ordet.

Det finns makt i ord som tecknas ned och denna makt växer med antalet som väljer att läsa dem. Även en simpel blogg som denna har makt då det jag skriver här planterar idéer och tankar. Och med detta följer ett ansvar, anser jag.

I min undersökning kring vad ni önskar läsa om här på Pers blogg var resultatet överskuggande om ämnet privatekonomi. Inget konstigt egentligen då jag profilerar bloggen så som just en sådan. Samtidigt så är jag tacksam för att även mina vardagsbetraktelser och funderingar röner intresse. Det hänger ihop mycket mer än vad man kan tro. Vardag i kombination med en dålig privatekonomi föder konflikter. Kring sömnlöshet över ett förlorat arbete slumrar en håglös depression. En upprivande skilsmässa stänger ned allt hopp om en dräglig tillvaro. En dålig balans på en slak budget kan få vem som helst på fall.

Pengar är inte allt, inte alls. Pengar är i sig helt ointressanta, blott deras förmåga att bygga ett trygghetens fundament i ens liv är viktigt. En god privatekonomi gjuter mod och skapar ro, bygger drömmar och understödjer idéer. Att vara rik är ingen förutsättning för lycka men att vara fattig leder däremot ofta till olycka, dålig hälsa och en för tidig död. Att ha tillräckligt med finansiella muskler är detsamma som att inte ligga sömnlös över nästa månads räkningar. En buffert på tio eller tjugotusen kronor kan räcka för det ändamålet. Konsumtion är underordnad det mesta i lyckans land.

Bloggare som jag utsätts ganska ofta för krafter som vill köpa våra texter. Mitt beslut för detta år och alla år framåt är att inte publicera några inlägg som inte kommer ifrån min egen inspiration. Ingen ska längre behöva undra om jag står för det skrivna ordet eller inte. Sponsrade inlägg är nu passé.

Det räcker ju att titta på de bloggar jag själv läser - de som fallerar och mer eller mindre blott producerar reklam eller sponsrade texter slutar jag att följa medan de som är ärliga, genuina och lever som de lär aldrig kan bli ointressanta. Därför vill jag fortsätta att skriva med den makt och det ansvar jag förfogar över - Pers penna ska stå över alla misstankar om jäv. Som ett tack till dig som läser. Tack.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tack för det beslutet! Hemskt när man läser en blogg och ser ett sponsrat inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det har mognat fram så som en riktig strategi. :)

      Radera
  2. Tack Per för att du ger oss bra innehåll att läsa! Jag uppskattar dina privatekonomiska texter, och det är tack vare dig jag nu använt YNAB i drygt ett år. Med det sagt uppskattar jag dina reflekterande texter minst lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack, Johan! Dessutom härligt med 'You need a budget' - hoppas det har påverkat din privatekonomi i en god riktning.

      Radera
  3. Tack för det Per! Detta var goda nyheter och sådana tycker jag om.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar kombinationen privatekonomi och personliga texter :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg