Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

2014 Mars Summering

En fantastisk mars månad förbyttes till en ganska normal april med frostnätter och ganska kylslagna vindar. Men ljuset är här och sommartiden på klockan och förnyad energi att kanalisera. Och en månadssummering är på sin plats.

I excelvärlden, där realtillgångar inte får vara med, såg sig tillgångssidan krympa sedan förra månadsskiftet. 2 064 riksdaler närmare bestämt och berodde på lägre börskurser och en rörmokare. Sedan årsskiftet ligger uppsidan nu på 7 519 kronor. Prognosen för helåret ligger på 117 417 kronor.

Skuldsidan fortsätter att krympa i hyfsad takt, 6 805 kronor i mars, och hittills i år 24 384 kronor kronor. Prognosen för helåret är 79 663 kronor.


Kapital minus skuld ligger på -2 411 946 kronor, månadsförändringen blev endast 3 859 kronor. Aktier och fonder uppgår till 12,45% av bolånen. Break even försvann bort till 20 år i ett nafs.

För helåret hoppas jag på en balansförbättring på totalt 211 438 kronor. Därmed kommer bolånen av inköpspris att ligga på 71 %. Vid årsskiftet är önskemålet att det återstår 127 månader till 'break even' mellan lån och tillgångar exklusivt bostaden -  elva år ungefär. En genomsnittlig månadsförändring på 17 620 kronor krävs.

I 'You need a budget' där familjen Penning har sin 'totalekonomi' ter sig månadsförändringen nådigare.

Totala lån uppgår till 2 748 488 kronor och tillgångar till 3 214 499 kronor. Nettotillgångarna blir därmed 466 011 kronor. Lånen minskade under månaden med 7 341 kronor och tillgångarna ökade med 14 021 kronor - nettotillgångarna ökade med 21 362 kronor. Ackumulerat för året ligger nu nettotillgångarna upp med 59 398 kronor.


Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg