Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Uppenbart


Jag vet då inte vad jag ska tro längre. Börsen rör sig fortsatt uppåt och min portfölj med den. Återigen så når den sin högsta punkt någonsin och det både glädjer och oroar. Avanzaportföljen har nu stigit med nästan tio procent i år medan Nordnetportföljen ligger ytterligare en bit högre.

När jag känner mig lite orolig så stöttar jag mig på dödskorset och gluttar på hur MA-50 och MA-200 undviker att umgås i en femårsgraf. Att backa ifrån och få perspektiv är lugnande.


Dock inte mer lugnande än att jag i bästa Bessermanér bygger likviditet för framtiden. De enda pengar som återinvestera är utdelningarna och i dagarna blev jag ägare till mina första Wal-mart. De är blott en skärva i skattkistan men en början är en början. Med blott finans, fastighet och energi i portföljen behövde den breddas och dagligvaruhandel stod på tur.

I övrigt så är en dyr börs i sig ganska ointressant. Att min portfölj lär sjunka ihop framöver är oundvikligt. Det som är av vikt är utdelningarna över tid och de är urkraften till att nå ekonomiskt oberoende. Detta i kombination med ett sparande på minst var tionde inkomstkrona blir en vinnare i längden. För familjen Penning så ligger vi på ungefär 13 procent i långsiktigt sparande av våra nettoinkomster och arbetar vidare i att höja denna allt eftersom våra räntekostnader sjunker.

Eftersom Bonheur var min enda utdelande aktie som fanns kvar för året är det åtminstone lite roligt att ha några aktier med kvartalsutdelning, likt Wal-mart. Utdelningen i Bonheur kan mycket möjligt växlas in till mer av Wal-mart.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg