Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dåliga sidor


Stefan Einhorn är en intressant människa. För ungefär tio år sedan så skrev han en bok med titeln Konsten att vara snäll som handlade om betydelsen av att vara en god medmänniska, ett verk som jag inte läst, inte ens känt till, men som jag nu är ivrig att läsa. Snäll är ju ett begrepp som går samman med egenskaper som boskapsdjur tillskrivs, så som dumhet och undergivenhet. Stefan Einhorn menade istället att snällhet är en egenskap som en människa har som bär etiken i sitt hjärta. Att vara snäll på ett äkta, positivt och gott sätt är en konst.

Jag lyssnade på radion en morgon när Stefan Einhorn gästade P1-studion och talade om sin nya bok som heter De nya dödssynderna. Den katolska kyrkan myntade de klassiska dödssynderna under medeltiden och dessa synder ledde till evig skärseld om man inte bättrade sig. De sju dödssynderna är högmod, girighet, otukt, avund, frosseri, hämnd och lättja - inga uppskattade eller trevliga egenskaper men till viss del utdaterade så som etisk kompass, kanske?

Stefans nya bok tar avstamp i egenskaper som det svenska folket anser vara de sämsta och har av dessa skapat några nya dödssynder. Det har inget med religion eller kyrka att göra utan handlar istället om hur svenskars etik och moral ter sig idag. Einhorn säger att om vi verkligen vill göra något åt våra dåliga sidor så behöver vi bli medvetna om dem och skriver att vi måste bevaka våra mörka sidor och sträva efter att släppa fram våra goda. Insatserna är stora, vår egen lycka och mänsklighetens överlevnad, och det enda vi alla till slut kan göra är vårt bästa.

Svenskarnas nya dödssynder i fallande ordning är enligt de studier Stefan Einhorn gjort:
  • Falskhet
  • Hat
  • Hänsynslöshet
  • Översitteri
  • Trångsynthet
  • Främlingsfientlighet
  • Girighet
Hat och girighet hänger med sedan medeltiden men i övrigt många nyheter. Att falskhet tar första platsen före hat och hänsynslöshet fick mig att höja på ögonbrynen. Men listan i sig är en radda med tråkiga egenskaper oavsett i vilken ordning de kommer. Men nu vet ni åtminstone vilka egenskaper som ni ska arbeta med om ni vill framstå som lite bättre medmänniskor. Och kanske till och med rädda mänskligheten?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg