Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Flacka


En märklig börsvecka har passerat. Under onsdagen så läste jag hos en TA-bloggare att om 1300-nivån på OMXS30 höll, ungefär som en våris en solig dag, så var det positivt. Det gjorde den inte. Istället så blev det en svettig nedgång - igen - och nu med 2,9 procent.

Torsdagen blev än värre. Brant och rakt ned till 1246 innan fallet bromsades. Sedan upp igen och även under fredagen som blev en rusning med 3,1 procent. Det blev till slut en vecka på plus med drygt en procent. Vem kan hålla huvudet kallt och dessutom tolka in vart det bär med sådana dagar? Rena snurren!



Det enda jag kan göra är att backa ut och titta på trenden. Många såg sig se köplägen i den djuphavsgrav som uppstod men jag satt på händerna och bara stirrade. Jag vågar helt enkelt inte tro och kan heller inte se de där möjligheterna. En svala gör ingen sommar.


Ett tremånadersdiagram ger oss en ganska märklig bild. I mina ögon ser det ut som en temporär uppstuds i en ganska brysk och fallande trend. En del kallar fenomenet för en tjurfälla där småsparare faller i genom att köpa på sig igen. Fällan slår sedan igen med nya fallande kurser. Jag tror inte på att det blir annorlunda den här gången utan även om börsen skakar och frustar så är det utför som gäller.

Om jag backar ut ännu mer och dessutom lägger in de två enkla glidande medelvärdena 50 dagar och 200 dagar blir jag än mer övertygad. Allt i den grafen ter sig illa för köparsidan. Kursen har trillat långt ned under 200-dagarsstrecket och den uppåtgående lutningen på denna har börjat luta nedåt. 50-dagarslinjen lutar betänkligt utför och närmare ett dödskors har vi inte varit sedan den senaste uppgången började under 2012.



Den positive kan ju hävda att det som sker nu är detsamma som de temporära sättningarna vi hade under sommaren 2012 och 2013 - men jag är tveksam och för räddhågsen för att våga chansa på det. Jag har begränsat min nedsida med en stor portion likviditet och stöttar mig mot de längre trendernas mjuka lugn istället för dagsdiagrammens lynnighet.

Ur psykologisk synvinkel är det en god idé att ägna sig åt andra hobbies än att följa börsfluktuationen. Nu är det så mycket känslor inblandade att det nästan går att ta på dem. Det finns så mycket åsikter och påstått kunnande kring hur goda investeringar ska göras och de hörs alltid mest när det går uppåt. Sedan blir det oftast tyst när förståsigpåarna bränt sig.

Jag är inte helt utanför börsen utan håller mig med ett antal högavkastande amerikanska aktier, Mekonomen samt Bonheur. I övrigt så månadsparar jag inför framtida köp, inget mer. Just nu finns det bara gungfly att stå på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Väl skrivet alltid intressant med olika tidshorizonter. Sjäv tillhör jag de som såg möjligheter alltså tittade jag på den sista grafen. Jag är väl medveten om att vi kanske just bevittnat en uppstuds för att falla ännu lägre. Volatilatets index är högt nu och ingenting för nervsvaga, heller ingenting för oerfarna day traders.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förmodar att mina nerver är dåliga. :)

      Radera
  2. Tittar du på din sista graf så ser man samma tendenser i slutet på 2012 med fallande kurvor på SMA50 och SMA200 men som sedan vänder uppåt igen inför utdelningssäsongen. Jag säger inte att det inte kan gå ner mer men du har varit med ett tag och vet att denna period på året är volatil. Dessutom med en ökad oro i eoro-området, oljan etc så blir den lite kraftigare men då räntan ligger där den är så är aktier det minst dåliga placeringsalternativet om man ser till avkastning.

    Jag läser ofta din blogg och gillar vad jag läser men här kunde du faktiskt lagt till information om din placeringshorisont. För någon som sätter in några tusen varje månad för att få lite högre livskvalitet runt pensionen om 30 år så kommer dessa rörelser bara vara krusningar på den stora grafen. Har man däremot hela sitt kapital investerat och behöver pengarna inom något år så bör man ha ett helt annat förhållningssätt till investering i tider som dessa.

    Det är så lätt att generalisera, både i uppgång och nergång, men jag skulle gärna se att man försöker få med investeringskriterier samt placeringshorisont när man pratar aktier. Det blir annars lätt att man jämför äpplen och päron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar. :)

      Din jämförelse med 2012 är korrekt i den bemärkelsen av tid på året. Där var vi dock aldrig ens nära ett dödskors. Och jag hör lite för mycket tal om att sitta still i båten än vad jag hör tvärtom. Vi kan vara vid en brytpunkt snart - eller så inte. Men järtecken bör uppmärksammas och diskuteras. Jag kan inte se något fel i att vara likvid i en fallande marknad, inte för någon.

      Om vi bortser ifrån tekniska faktorer så är det dessutom en orolig värld vi lever i och inte mycket som 'går på räls'. Jag kan kanske stämplas som pessimistisk och det är jag troligen också. De flesta småsparare sliter hårt för sina pengar och borde vara mer rädda om dem, det gäller allt från bespararingar till premiepensionen. Att köpa aktier nu är inte helt enkelt, minst sagt.

      Placeringshorisonten hos mig är +10 år, eller rättare sagt MINST 10 år. Om man har en horisont som är längre än så anser jag att det är minst lika viktigt att minimera förluster över tid. Man ska vara rädd om sina slantar. :)

      Radera
  3. ja, det är ju inte för inte som Warren Buffett säger; "Rule No. 1: never lose money; rule No. 2: don't forget rule No. 1"

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg