Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fortsätt


Ibland får jag känslan av uppgivenhet, den där känslan som betyder att jag är nära att kasta in handduken. Den kan födas av små företeelser men oftast i större sammanhang, de gånger då jag strävat länge mot något men inte nått fram eller tillräckligt långt, där förväntningar övergått i besvikelse. En giftig häxbrygd av svårighet, desperation, uppgivenhet och besvikelse. Men jag ger sällan upp, det är min natur och ett mantra - jag vet att om jag ger upp vänds snart besvikelsen mot mig själv istället.

De gånger jag istället dragit ned huvudet mellan axlarna och stretat vidare har jag senare känt mig bättre, med mer självförtroende och stolthet över vad jag åstadkommit. Jag har lärt mig att det oftast är som svårast innan det blir enklare, som mörkast före gryning. Men inte alltid - ibland borde jag stannat och stoppat. Alla tecken i skyn har visat att det inte kommer att gå men jag har likväl försökt och fallerat. Att ge upp på grund av en känsla är däremot fel, känslor vill ofta att du tvekar eller stannar upp. Besvikelse eller låg motivation leder blott till just - inget resultat alls.

Om saker och ting inte går så bra som du önskat, du vill ge upp för att det känns för svårt och du är förvirrad och slutkörd. Vad ska du göra? Jo, fortsätt! Det är då du har ett ypperligt tillfälle att visa vad du går för, vilket virke du är av. Men om din motivation inte finns? Skit samma - bara börja. Börja med det första steget, vilket det nu är. Ett steg åt gången, ett i taget. Du kommer att upptäcka att det känns bra, att du är kapabel och inte minst - att du vill fortsätta.

Du kommer att upptäcka att du fortsätter för att du vill lära. Du kommer att fortsätta för att du är trött på ånger och besvikelse. Du kommer att fortsätta för att du inte tänker ge upp. Du kommer att fortsätta för att du är nyfiken och vill lära mer om dig själv. Du kommer att fortsätta för att du inser att varje gång du möter olustiga situationer eller osäkra omständigheter, så vill du veta att du är bra nog för att just fortsätta.

Livet, relationer, privatekonomi - you name it. Det är ditt projekt. Ta ett första steg utan att tveka. Du har det i dig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Ibland är livet svårt, men för mig fick texten mig att tänka på tre viktiga egenskaper.

    1) Självinsikt, som alltid behövs och som finns i olika utsträckning
    2) Självförtroende, som det ibland behövs mer av och som många saknar utan orsak
    3) Självdisciplin, som gör att man fortsätter med det som man vet behöver göras

    Tre viktiga egenskaper som vi alla behöver ha i lagom doser...

    Besser

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Har läst din blogg sedan ett år tillbaka och vill passa på att tacka för många tänkvärda inlägg. Från början fann jag den här platsen p g a de ekonomiska inläggen men uppskattar än mer de filosofiska.

    Lycka och framgång,

    CN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha och din kommentar glädjer mig. :)

      Radera
  3. "Om saker och ting inte går så bra som du önskat, du vill ge upp för att det känns för svårt och du är förvirrad och slutkörd. Vad ska du göra? Jo, fortsätt!"
    Fast det händer ju faktiskt att folk kör på alldeles för länge när det egentligen var dödsdömt redan från början, fast de vill så väl, vill inte visa sig svaga. Och det slutar med att de bränner ut sig. Så vet inte om jag håller med dig i alla lägen kring detta med att bara "fortsätta" så löser sig allt. Kanske har du haft turen att aldrig behöva uppleva eller se det på nära håll, men det händer ju lite här och var när folk bara fortsätter att köra på istället för att "ge upp", som det kan uppfattas som. Ofta kräver det sistnämnda betydligt mer civilkurage och mod, än att bara böja ner huvudet och köra på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, att som du gör - bryter ut några meningar ur sin helhet - förändrar innebörden.

      Jag har definitivt många exempel på utbrända i min närhet men man ska inte blanda bort korten. Att lyssna på kroppens signaler eller inte är något annat. Förändra en situation är en sak - att ge tappt en annan. Att fortsätta stånga huvudet blodigt istället för att ändra angreppssättet är sällan framgångsrikt.

      Du nämner civilkurage, mod och ovilja att visa sig svag. Detta är begrepp som jag överhuvudtaget inte vill blanda in i min utsago. Allt jag skriver handlar om vad man själva vill, helt utanför en kontext där andras åsikter spelar någon roll. Att inte ge upp sina drömmar eller idéer då motivationen tryter - det är essensen av mitt inlägg.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg