Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

2014 December Summering

Förvirrad är jag. Jag har uppenbarligen tidigare summerat både december och helår, så skedde 2013. Hur ska jag göra nu efter att 2014 är förbi och 2015 redan tuffat igång?

Jo, jag gör en liten kort månadssummering för december sen får vi se hur saker och ting blir framåt. December är sällan en skojfrisk månad - så hur slutade det?

Lånen steg då vår kredit på OKQ8 gick i taket. Det blev dock inte värre sammantaget att belåningen steg med drygt tvåtusen kronor vilket får anses i sin ordning. Kapitalet klättrade rejält vidare uppåt och därför kunde månaden bokföras med 11 553 kronor i rätt riktning.

Kontentan blir bra, det måste jag tillstå. Tolv år till break-even i nuvarande takt, en balansförbättring med nästan 8 procent är jag glad för.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Det ser ut att gå undan när det gäller år till break-even. Kul! Måste vara en skön känsla.
    Önskar dig lycka till 2015.

    Mvh DF

    SvaraRadera
  2. En fundering: hur ser du på dethär med att amortera kontra köpa aktier/fonder? Ett av dina mål är ju att nå break-even, som jag uppfattar dig som att ha lika mycket lån som pengar-på-banken. Utan att ta hänsyn till risk kan man ju nå det genom att låna hysteriska mängder kapital och sätta dem i arbete. Psykologiskt är det nog inte så kul däremot. De flesta väljer ofta en mellanväg, där de sparar OCH amorterar samtidigt - förmodligen tar det lång tid, men når relativt säkert målet. Räntorna är låga = billigt att låna, men de kan gå upp. Går räntan upp, kan det 'drabba' aktiemarknaden, vilket då sänker värdet på fonder o dyl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I teorin skulle vi kunna sluta att amortera och istället investera dessa pengar. Jag tror att det är lite sent i börscykeln att göra så med tanke på risk.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg