Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Årssummering 2014

Ett år har en början och ett slut. Mänskligt inrutande av tiden med målstolpar och startpunkter finns det massor av, inte minst i ekonomivärlden. För egen del har jag börjat tröttna på att speciellt poängtera ett år som en specifik enhet, istället är jag mer intresserad av trenden - går jag bättre eller sämre över tiden. Inte omöjligt att jag för in en rullande tolva i mina bokslut.

Likväl summerar jag nu 2014. Det blev ett bra börsår - 290 267 kronor blev till 362 813 eller 72 546 kronor flera. Tre aktiekonton reducerades till två, mitt traditionella aktiekonto tedde sig inte attraktivt nog jämfört med ISK och kapitalförsäkring. Bolånen reducerades med 60 000 kronor och studielånen med 35 035 kronor.

Att spara och gneta är inte allt. Vi avslutade 2014 med att amortera och spara 5 000 kronor per post och detta blir också målsättningen för 2015. Vi avser att fokusera mera på att spara till spännande semesterresor och den räntelättnad som amorteringarna medför, lönejusteringar och liknande tillfaller därför nöjeskontot. Balans i livet är orden och vi hoppas på fortsatt låga räntor ett bra tag till i ledet att bli allt mindre boende hos banken. Under 2018 så är mitt studielån amorterat och detta innebär att drygt tjugotusen kronor per år frigörs till semesterkontot - detta är ett exempel.

Jag har för vana att ställa finansiella tillgångar mot lån och inte blanda in realtillgångar som villa, volvo och vovve. Jag har förståelse för de som gärna gör det, inte minst de som har stora bolån på en bostad på attraktivt läge - balansräkningen blir ju roligare att titta på. I mina ögon är dock inte den ekonomiska friheten större för att bostaden blandas med som en joker i kortleken. Det går ju utmärkt att sitta och analysera fram aktuella marknadsvärden för att få känna sig rik men jag tror att man mest lurar sig själv. Lån, däremot, är lån som skapar kostnader. Och finansiella tillgångar skapar avkastning. Dessa två är i min värld helt avgörande för den ekonomiska tryggheten och friheten.

Familjen Penning är nu som tidigare investerade till hälften och i stort enbart på den amerikanska marknaden. Utvecklingen har varit god och jag tycker idag att månads- eller kvartalsutdelningar i dollar är roligare än i kronor. Vi sitter kvar på tåget tills de enklare tekniska indikatorerna berättar för oss att det är dags att kliva av.

För 2015 blir det en tydligare fokusering mot att arbeta med budget i YNAB. Med historiken från 2014 sätter vi nu ganska aggressiva mål för att hålla nere kostnaderna på konton som är av typen löpande. Med låga elpriser och bränslekostnader finns det goda förutsättningar.

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg