Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Budgetleken


Jag vill leka mig genom livet fast jag är vuxen. Åtminstone till kroppen är jag det. Att hantera vår privatekonomi ska också vara en lek och kul på samma gång.

För 2015 har jag helt kastat excelark överbord. Numera för jag ett enda ark i Google Docs för aktiehandel medan all annan privatekonomi hanteras i YNAB - You Need A Budget, i mina ögon det bästa budgetverktyget där ute. Och jag har provat många.

Det ska vara kul att arbeta med sina pengar och det är det med YNAB. Varje transaktion du gör, var du än är, registrerar du i din telefon och allt synkas via molnet och du kan senare sitta vid din dator och göra budgetleken, för det är inget jobb utan en lek.

YNAB slätar ut toppar och dalar i din privatekonomi och ser till att det finns pengar på kontot när de behövs. Användare av YNAB sparar i genomsnitt 1 800 kronor mer än vad de gjorde tidigare. YNAB ser till att alla dina pengar får ett jobb att göra!

Det som jag fann mest fascinerande med YNAB var att när man budgeterar pengar på en kategori är detta inte hugget i sten. Om jag för en månad budgeterar för ett inköp som sedan inte blev av är det bara att plocka slantarna från kategorin och placera dem där de bättre behövs. YNAB är en levande, flexibel budget som formar sig efter möjligheter och nödvändigheter.

Och där tycker jag att det unika ligger - fokus är på nu och framåt och inte alls på historik. Att nolla sin budget i YNAB kan man göra när man vill och det är helt i sin ordning. Att sitta och titta på gamla synder tolv år tillbaka i kategorin Övrigt under Annat gör väl ingen glad? YNAB har inget alls med den företagsmässiga budgettristesser att göra.

Att arbeta med sina pengar i YNAB ställer krav på att börja tänka lite annorlunda. Det är inte lätt, tro mig. Jag fick brottas ett tag med att inse hur det fungerar och det är tveklöst så att YNAB är synnerligen genomtänkt. En hake finns - och den är viktig: alla dina pengar ska in i YNAB:s kassabok. Koll på varje krona är nyckeln till en fantastisk framtida privatekonomi och det blir roligare vart efter, det är min erfarenhet.

När man börjar använda YNAB för första gången har man kanske minussiffror på ett och annat kreditkort. YNAB är en vänlig själ som utgår ifrån att om du har ett kreditkort så använder du det för att erhålla förmåner via det och inte för att du saknar medel för att betala för dig. Så kanske inte är fallet, åtminstone inte i början, men med YNAB kommer det att bli så.

Vid första budgeteringen i YNAB kan då få en post som heter pre-YNAB Debt - skulder före YNAB - som är slantar du redan konsumerat som du inte hade. I bilden nedan ser du ett exempel i en nystartad budget för 2015. Jag har 2 kreditkort och det första av dem - OKQ8 VISA - är på 9 392 kronor minus. YNAB gillar inte pre-YNAB Debt eftersom de är händelser som budgetverktyget inte har kontroll på och inte kan budgetera ut på olika poster, så som mat eller nöjen.

Nedan har jag budgeterat 1 000 kronor för januari som ska beta av en del av denna skuld. Nya köp med detta VISA-kort hamnar inte här utan på budgetposter. Efter ett tag kommer nedan skulder att vara bortbetalda och sedan kan man glömma bort kategorin pre-YNAB Debt. Det finns inga skulder kvar som inte YNAB kan hantera.


Det här budgetverktyget bryr sig inte alls om var du har dina pengar. Du kan lägga upp konton så som du önskar och döpa dem till lönekonto, sparkonto och så vidare. Om du sedan flyttar slantar från det ena kontot till det andra - du sparar kanske till semestern och vill säkra pengar från konsumtion på lönekontot och låsa dem lite på ett avlägset sparkonto - händer inte ett jota i YNAB:s budget. Detta är mycket förvirrande i början, ända tills poletten trillar ned.

Det är nämligen först när du budgeterar slantar till exempelvis en kategori Semester som budgeten reagerar - varje slant ska ha ett jobb i YNAB. Att flytta slantar mellan konton är inte ett jobb för dina pengar utan blott en plats att förvara dem. Använder man YNAB korrekt kan man faktiskt ha alla sina pengar på ett konto eftersom verktyget säkrar vad de används till.

Jag är fullständigt trygg med YNAB. Så länge jag inte försöker lura verktyget med oregistrerade utgifter utan ser till att bokföra varje krona så kan det inte bli fel. Att vara medveten om hur pengarna flödar i den egna privatekonomin är det som ger möjligheter att agera.

Varför inte prova du med? Med denna länk får du rabatt på priset och verktyget kan testas gratis i 34 dagar. Oavsett så kommer du snabbt att tjäna in kostnaden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Efter att ha läst det här inlägget provade jag YNAB. Kollade på liveklasserna och vann en kopia. Det här var i slutet av april. Fram tills nu har jag sparat mer pengar är någonsin, är på god väg mot kontantinsats till hus, har bytt försäkringar och avslutat onödigheter... Helt enkelt mer ekonomiskt medveten. Nu har jag öppnat ISK, så vi får se hur det går.

    Vill bara säga tack för att du inspirerade mig till att prova det här programmet, det har gjort min ekonomiska vardag hur rolig som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Så himla roligt att höra! Jag är ju själv så övertygad om hur bra det här verktyget är att jag inte är förvånad. Och all lycka framöver. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg