Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ett vinnande lag


Jag är en människa som har tendenser till att flyta ut. För att åstadkomma något alls så behöver jag ramar eller dödslinjer. En rejäl portion med krav, knivar på strupen eller orsak och verkan direkt knutna till mitt lönekuvert är katalysatorerna för att jag ens ska ta mig ur fläcken. Jag kommer inte att gå ur tid och rum med en allmän uppfattning om min spontanitet i aktiviteter och upplevelser. Nej, jag är en planeringens man där nästan allt jag gör är i plan och med struktur.


Det kan säkert låta märkligt för många människor och även för mig ibland. Men om jag som idag sätter mig framför datorn utan att ha en plan med aktiviteten så blir det inget gjort av det väsentliga. Sessionen flyter ut i ansiktsbok, slösurf och vandrande, flyende tankar. Sådan är min personlighet och jag känner den så väl och jag famnar den i en stridens dans dagligen om beslutet kring vem som ska föra. Mitt vassaste vapen och min starkaste partner i bataljen är Todoist som kallar sig världens mest kraftfulla att-göra-lista. Denna värja använder jag för mina egna göromål men också för mina uppgifter på arbetsplatsen. Todoist är masten jag surrar mig mot i stormens våldsamma vågor och vind. Med mer än ett år tillsammans med Todoist är vi nu ett vinnande lag. Enligt min lagkollega så är min mest produktiva dag i veckan tisdagen och min vassaste tid på dagen klockan tolv.

Vad finns då på min agenda idag då jag först valde att sätta mig vid datorn? Jo, det var dags att titta över premiepensionsplaceringarna och betala räkningar, allt enligt listan nedan.

Detta inlägg är inte på något sätt alls sponsrat av någon.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant! Har sneglar på Todoist förut.. Du får gärna fördjupa dig i hur du använder Todoist. Kör du lite GTD över det hela?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer. Jag återkommer troligen i ämnet. :)

      Radera
  2. Jag gillar också Todoist. Jag har provat ett antal varianter genom åren men Todoist har hängt med ganska länge nu. De är enkelt och funkar på olika plattformar. Dock kör jag inte premium då jag är nöjd med basfunktionerna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg