Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mer i plånboken 2015


Nytt år och en ny giv. Hur är det att vara privatperson härifrån och framåt under det nya året 2015? Ja, hur ser framtiden ut runt knuten för familjen Penning?

Om jag börjar med sammanfattningen så ter det sig ljust. Huvudorsak ett och två är att både herr och fru Penning sitter med hyfsat välbetalda arbeten och med liten risk att förlora dem, åtminstone under detta år. Nyckeln i en god privatekonomi om man inte ännu skapat sig en förmögenhet är att det finns inkomster. Till våra inkomster har vi också knutit inkomstförsäkringar via våra fackförbund som vid arbetslöshet ger oss 80 % av aktuell månadslön under 200 dagar och 70 % i ytterligare 100 dagar. Jag har varit arbetslös en gång tidigare i livet och det i ett och ett halvt år och det var en tuff tid mentalt - dylika försäkringar rekommenderar jag till alla i arbetslivet.

Det låga ränteläget är fantastiskt och ger möjligheter och det tar vi till vara på. Vi lånar inget alls mera, nya lån är alltid en sista desperat instans för oss numera. Istället fortsätter vi amorteringarna på våra bolån i en takt av 2,5 % för 2015. I denna takt tar det 40 år att bli skuldfria och det är ju inte så muntert i sak. Den låga räntan påverkar också våra studielån positivt men vi fortsätter här att amortera enligt normal plan. Halva bolånet ska också läggas om i augusti och där kommer ytterligare några hundralappar att sparas i ränta.

Vi hoppas på lite mer i lön för året. Kommunalskatten är något högre men netto vill jag att vi presterar åtminstone 1 500 kronor tillsammans med tanke på dagens nollinflation. Lågt elpris är bra och lågt oljepris lika så. Att dra runt Casa Penning blir troligen billigare 2015.

Frihetsfonden lever i all välmåga. ISK ligger på 0.1 % upp hittills i år och KF 3.4 % upp vilket känns fint då OMXSPI och OMXS30 är på minus. Utdelningar i dollar känns utmärkt dessa dagar. Frihetsfonden matas med dessa och med 5 000 kronor per månad. Några Ratos har försiktigt köps in och det är allt. Vad vill jag att Frihetsfonden ska tillföra för 2015? Min förhoppning är att nå åtminstone 5 eller 6 % bättre än index ovan.

Fru Pennings pensionssparande är nu avslutat och dessa slantar sparas nu i vår ISK istället. Det var blott 400 kronor per månad men inte ska de skattas bort i onödan.

Så det ser positivt ut. Bättre läge än nu har jag aldrig sett i att stärka sina privatekonomiska förutsättningar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Svar
    1. Tack, Henrik - och jag önskar dig detsamma. :)

      Radera
  2. Får man fråga vilka amerikanska aktier du har investerat i?
    Vad tror du om rysslandsfonder just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du söker på Frihetsfonden här på sidan så hittar du de senaste uppdateringarna.

      Ryssland kan gå upp nu men jag håller mig borta.En despot som Putin är en alldeles för stor osäkerhetsfaktor.

      Radera
  3. Hej Per!

    Jag undrar lite kring utländska utdelningsaktier. Mig veteligen tillkommer både utländsk källskatt på 15% samt en valutaväxlingsavgift hos nordnet/avanza på 0,5 % om man kör med automatisk växling. Finns det något sätt att värja sig mot den här avgiften eller får man helt enkelt hoppas på att värdet på utdelningarna skall kompensera för de här avgifterna över tid?

    Har hittills varit skeptisk mot utländska aktier p.g.a. detta tidigare och bara ägt svenska aktier för min utdelningsportfölj men kanske kan du skina lite nytt ljus på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan,
      i korta ordalag så kommer jag troligen att få tillbaka utländsk källskatt, mer info finns på Avanzas hemsida.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg