Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att nolla


Att utmana sig själv och sina tillkortakommanden är alltid roligt. Nu har jag varit igång några dagar med mina försök att begränsa köp och utgifter, närmare bestämt fem. Jag har ökat på mina ansträngningar i att undvika kortköp som glöms bort tills månadsräkningen dimper ned i brevlådan. Stor nit på att kika på prislapparna i livsmedelsbutiken och avhållsamhet ifrån spontanköp. Ute och åt en matbit i helgen vilket resulterade i att måndagen hade 479 kronor i potten.

Kylskåpet var tomt men med en kupong med 10 % i rabatt på ett köp inhandlades bröd, smör, mjölk, bruna bönor, bacon och ägg. 270 kronor kostade det och jag kände mig nöjd när jag klev ut i solskenet. Där stod en leende skolelev och sålde majblommor. Jag kunde inte avböja så ytterligare 40 kronor togs ur potten. 169 kronor kvar.

Imorgon erhålls 234 nya kronor och dagen möts med 403 kronor. Problemet är att jag snart måste tanka bilen och det kostar runt 550 kronor. Men om jag kör snålt så borde jag kunna hålla emot macken tills på onsdag och då är jag hemma - om jag snikar riktigt.

Jag känner mig både lite stolt och lite Günther. En sparad krona har kraft och jag ser fram emot att skönja den fulla effekten av mitt nya beteende vid maj månads slut. Frugan tycker att jag är lite niprig och jag är böjd att hålla med. Mina spardagar är lite av en lek och ett spel, det är skojigt att tänja på slantarna.

En ICA Bonuscheck på 75 kronor som kom med posten idag blev ytterligare en uppmuntran. Morgondagen blir ännu en arbetsdag utan köplunch eller utekaffe. Ingen glass heller. Jag tror helt enkelt att jag nollar helt imorgon.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant :) Man kanske borde försöka avstå konsumtion vissa dagar :)

    SvaraRadera
  2. Alla knep är bra - utom de dåliga. Gammal sanning som är lite sliten, dock. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg