Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ingen ko på isen



Att investera i aktier eller andra värdepapper är verkligen i ropet. Det finns gott om exempelvis poddar kring finansvärlden, något som saknades vid den så kallade IT-kraschen för ett antal år sedan. Däremot så fanns ekonominyheterna och det TV-programmet sändes på bästa tid varje kväll, något som dock tog ett abrupt slut när allt sedan gick åt skogen - ekonominyheterna förpassades till att sändas efter tjugotre noll noll, om jag inte minns fel. Ingen ville tala om sina förlorade sparslantar och ingen ville tala om, eller ens höras tala om, aktier. Definitivt inte IT-aktier.

Det var den nya ekonomin det talades om då - att det var nya tider och att man inte längre kunde värdera företag utifrån vad de tjänade utan det räckte med hänryckande idéer. Så var det så klart inte utan ekonomin fungerade så som vanligt - om ett företag inte tjänar pengar så är det förr eller senare hänvisat till aktievärldens sopbacke.

Det är den vanliga ekonomin även idag men människorna som investerar är till viss del en uppsättning nya. Och man investera lite här och lite där. Och man pratar upp och man pratar ned kurser. Man kommer med tips och man kommer med heta listor. Jaha, säger jag. Men det är ju som vanligt? Det räcker ju att titta på om det finns intjäningsförmåga i grunden. Att investera i bolag med kvalitet fungerar i alla tider och i alla påhittade varianter av ekonomier.

Nu ska allt falla, ropas det. Nu står börsen historiskt högt så allt ska ned. Grafer, tjurfällor och glidande medelvärden i alla ära men allt är psykologi och känslor. Oavsett alla tekniska indikatorer så finns det ändå fortfarande dugliga företag som tjänar pengar och kommer att fortsätta att göra det när OMXS30 störtdyker.

Idag fick exempelvis B&B Tools en rekommendation i Aktiespararna och det är den värd. Jag har ägt aktien ett bra tag och gillar den skarpt. Kursen gick upp idag, så klart, men jag struntar egentligen i vilket så länge företaget är duktigt och tjänar pengar. Skulle jag lyssna till alla experter därute så hade jag aldrig kunnat varken köpa eller sälja ett endaste värdepapper.

Snart slår tjurfällan igen. Än sen då? Bra företag blir billigare att köpa. Inget att sörja över.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg