Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Spara till en dröm


Det är lätt att låna till vad helst nuförtiden. Villa, bostadsrätt, bil, semester eller ny TV-apparat. Ja, det finns ju faktiskt inga begränsningar alls mer än möjligen kring kriminella aktiviteter. Men allt som du lånar till är egentligen inget annat än ett köp där du lånar pengar från dina framtida inkomster - men med en räntekostnad i de flesta fall. Du av idag har roligt på bekostnad av ditt framtida jag, helt enkelt. Det är väl bara att hoppas på att ditt jag i framtiden tycker det är i sin ordning att gå och betala för dina utsvävningar utan knot?

Alternativet är ju att vara sjysst mot ditt jag av imorgon och istället spara ihop till det kuliga i förväg. I You Need A Budget så används en regel som kallas Spara till regniga dagar och den fungerar utmärkt till att sätta upp sparmål till drömmar och målsättningar. I vanliga fall är det sådant som buffert till bilreparationen eller ny värmepanna som ska ligga här men alla poster som behöver sparas ihop till fungerar.

Består din dröm av flera komponenter som exempelvis flygbiljetter, boende, hyrbilskostnad med mera kan man skapa underkategorier för dessa för att kanske öka på motivationen? Då kan du se att du alltefter faktiskt kan bocka av sparmålet och komma framåt punkt efter punkt.

Sparmålet kan ju behöva revideras. Kanske blir biljetterna dyrare över tid? Förhoppningsvis blir något annat lite billigare? Precis som en budget så måste ett sparmål vara levande och flexibelt. Oavsett så bör allt du spenderar pengar på nu eller i framtiden vara sådana pengar som du faktiskt har. Annars är du en taskig kompis till ditt dig själv, din familj och dina barn - men även till ditt framtida jag och dina framtida nära och kära.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg