Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Spendera mera


Vi är många som älskar att läsa rapporter eller att skapa dem. Den största anledningen är förmodligen att de berättar en historia för oss - de visar oss vad vi pysslar med, helt enkelt.

Jag själv, som förenklat min privatekonomiska tillvaro och tillika familjens med hjälp av budgetverktyget You Need A Budget, njuter av att titta på min Net Worth-rapport och se hur de röda skuldstaplarna minskar i höjd och de blå tillgångsstaplarna växer till sig.


Men rapporter i all ära så är ändå det viktigaste själva budgeten. Det är dina slantar och hur du spenderar dem som spelar huvudrollen.

Vi kan titta på trenden - hur mycket stod matinköpen för under de senaste sex månaderna, exempelvis. Men i all ärlighet så påverkar detta inte de faktiska inköpen, eller hur? Du påverkar faktiskt inte din finansiella situation genom att konstatera att elräkningen går upp på vintern och ned under sommaren, det är bara så årstider fungerar.

Så historiska värden för alla utgifter som skapar trenden är inte så jätteintressant för mig. Vad som däremot intresserar mig mycket är var jag väljer att spenderar pengar - sker det inom områden som är viktiga för mig? På barnen? På familjen? På en framtida god ekonomi? Eller på skräp?

Att filtrera på de kostnadskategorier i YNAB som du inte vill ska kosta pengar - då ska du helst se att dessa sjunker över tid. Och de kategorier du vill spendera på, de får lämpligen öka. En bra budget ska tala om för dig var du ska spendera mera - inom områden som betyder mest för dig. Och ja - sparande är en kostnad i YNAB, så det inte förvirrar dig.

Det gäller att nagelfara fulkostnaderna, sedan är resten lätt, enkelt och riktigt, riktigt roligt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg