Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ingen krönika


Ja, varje seriös skribent ska väl ha en nyårskrönika så därför hoppar jag över en sådan. Ju äldre jag blir desto färre hållpunkter i livet har jag. Allt rullar på ändå och tiden på samma sätt. Jag har inte längre en startpunkt för nyårslöften och dylikt. Avstämningar tycker jag dock fortsatt om. Men en sådan får komma imorgon eller dagen efter.

Som ett barn på julafton väntar jag nu på en ny version av budgetverktyget jag använder - You Need A Budget också känt som YNAB - som ska komma alldeles strax. YNAB fungerar alldeles förträffligt redan idag men alla verktyg behöver ju mer moln, analys och smidighet allt efter. Nyfiken på nyheter är jag.

Det tycks som om börsen vill avsluta negativt och det blir väl inget lysande år för familjen Penning. Jag har med facit i hand varit för defensiv under året som gått. Livet som löneslav ger dock inte utrymme för daglig handel eller nyhetsgrävande. Det blir ett plusår men någonstans runt 10 procent. Jag hoppas på att jag kan vara en dugligare investerare under 2016.

Starbreeze går mot strömmen och fortsätter upp idag. Vi är inte så långt ifrån all time high så jag följer aktien med spänning. Lite läsning från Eminent Invest är också intressant. Till och med en icke-gamer som jag kommer att köpa The Walking Dead. Jag ser gärna en rejäl dipp så att jag kan köpa lite mera. Det finns mycket tro och hopp kring kursen framåt men vad spelar det för roll om du likt mig tänker behålla aktien så länge företagsledningen är densamma som idag?

Idag rekommenderar jag en lyssning på senaste avsnittet av Börspodden med en hel del tips och trix. Bland annat kommer Apple upp.

Ett gott nytt år önskar jag dig!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg