Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Julen är här


Nu rusar tiden snabbt mot juletid. Julefrid? Ja, den får vi inte gratis utan den måste vi se till att förtjäna. Idag jobbat jag galet mycket och tokigt fel. Stressade på och hoppade över lunchen. Kom hem sent och var trött, hungrig och tung till sinnet. Skulle gått på gymmet men förmådde inte att få huvudet att röra kroppen i den riktningen.

Imorgon är det ett nytt pass som kommer att ta mycket energi. Sedan följer onsdag som är lilla julafton och då ska det planas ut och gå inför landning. Det ska lagas lite julmat och slås in några klappar men sedan är det, få se nu, elva lediga dagar för mig i ett sträck. Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen!

Julenisserallyt har ännu inte kommit på börsen och frågan är om det blir något. OMXS30 över tre procent ned i år och oavsett hur finalen blir så är 2015 inget att yvas över. För egen del har jag gått plus i år men inte med några fantastiska siffror. Jag ska läsa ned alla siffror och påbörja en analys under mitt jullov, tänkte jag.

Nej, det får bli som det blir. Jag är relativt sett ganska parkerad i preferensaktier i det stora hela och även om även dessa sjunkit en hel del så är den rejäla direktavkastningen i sig en krockkudde. Jag kan då inte se att en småsparare som jag, som inte har dagarna vigda för att handla aktier, har ett ljust börsår framför mig. Det är mer av en övervintrande karaktär, tror jag.

Får jag önska mig något inför det nya året så är det att aktier som Cantargia, Corline och Starbreeze lyckas med allt de tar i och ger en enorm uppvärdering. Det är väl större chans för det än att jag skrapar fram ett par miljoner på min jultriss?

Knäcka nötter, lite must, mumma och en julöl. Ljus, Kalle Anka och en läcker, mumsig lutfisk. En klapp med en god bok. Och vad behövs mer? Inga dyra klappar och definitivt ingen robotdammsugare. Ingen fattig januari med baksmälla heller. Nej, en uppdaterad budget med sifferkontroll och en fin magkänsla - julefrid i en liten ask.

God jul på er! Jag återkommer så säkert som sagt med minst en nyårshälsning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg