Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En dag till ända


Någon dag tyst här på min blogg då jag varit på tjänsteresa. Jag gillar inte tjänsteresor. Jag avskyr definitivt tjänsteresor med flyg. Allt bottnar i, tror jag, att jag i yngre dagar reste väldigt mycket i jobbet, bodde på hotell och slötittade på dubbade tv-program. I det stora hela ett menlöst leverne. Jag jobbar blott för att leva och inte tvärtom.

Nu är jag dock hemma igen men tvingas nu göra lite kvittoarbete strax efter klockan tio på kvällen. Kläder för morgondagens arbete är redan framlagda och klockan ringer klockan sex. Det får inte bli för sent innan jag kryper till kojs.

Börsen är en sur en just nu och det tycks bara fortsätta utför. Det är sådana här tider som gör att intresset för börsen svalnar, människor säljer och ägnar sig åt något annat - aldrig mera aktier. Att portföljer går ned är dock lika mycket regel som det motsatta. Antingen så är glaset halvtomt eller halvfullt. En nedgång ger i det stora hela billigare kvalitetsaktier, så varför inte köpa lite mera istället?

Jag tittar nu på vad månadens inköp ska bli och det lutar mot en svensk aktie. En svensk aktie med kvalitet och utdelning är grundkriteriet. Varför vara rädd? Eller som jag läste att människor tvekar i att köpa en fin aktie men har inga dubier i att köpa en ny bil som garanterat rasar 30 procent i värde första året. Det är så lätt att glömma att en aktie i sig inte är en lott där vinsten kan bli upp eller ned utan ett delägande i en verksamhet med människor som arbetar varje dag för dig.

Nä, nu ska kvittona fixas och några poster i YNAB matas in. Sov gott!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag gillar mina tjänsteresor (särskiltnär tågen går som de ska). Tros att jag precis har kommenterat ett annat av dina inlägg på ett odrägligt positivt sätt måst jag ändå säga att jag gillar resorna. Kanske för att jag gillar allt från själva transporterna till att träffa nya människor och se i kapp på film eller läsa ikapp böcker på hotellet på kvällarna. Men det kanske beror på att hotellnätter fortfarande känns oerhört lyxigt (någon annan som bäddat, städar och fixar frukosten) samt att jag väldigt sällan flyger.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg