Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Alla vet

Åter en söndag med begynnande ångest efter en kort helg. Det finns inget hälsosamt alls i att många timmar i förväg börja sörja över en trist måndag med arbete som inte motiverar. Men jag är inte ensam om det och det finns alltid möjligheter att söka andra jobb - vilket jag gör när jag finner något av intresse. Men under tiden försöker jag finna tröst i att jag tjänar bra och jag kan mata min söta, fina guldhöna med gyllen korn för framtiden.

När jag glider mot arbetsplatsen i min ålderstigna men bensinsnåla lilla bil och blir omkörd av den ena X3:an, XC60:an och ML350:an myser jag lite. Ingen ska inbilla mig att alla dessa förare som har bråttom till jobbet tjänar så mycket mer pengar än jag, det är statusmarkörer och mänsklig sjukdom i att signalera framgång. En bra lön är alltid positivt, det ger utrymme i kassaflödet. Men om man väljer att spola det som vatten genom ett durkslag är noll och intet uppnått i en plan mot ekonomisk frihet.

Det förändrar i sig inte min arbetssituation att lägga slantar på hög, inte på kort sikt. Men det ger åtminstone en öppning att framgent kunna välja bättre hur jag vill ha det. Det gäller att jobba vidare och vara nogsam i vården av sina pengar. Vad skedde i veckan? Jo, inköp av XACT OMXSB Utdelning, Vanguard REIT Index Fund ETF, Schwab US Dividend Equity ETF, Starbucks och Netflix - lite utdelningspapper och ett par leasureaktier. En minskning i Klövern Pref gjordes också. Hönan väger idag femhundrafemton lakan och jag jagar nu nästan hundratusenkronorsstreck, har en liten kassa på tjugofemtusen för nya köp.

När andra ekonomipoddar har börjat bli tjafsiga och saknar idéer till spännande ämnen har PrataPengar-podden från Unga aktiesparare där Philip och Nicklas aldrig förmår sluta att just prata engagerat. Varierat och utan slut på tankar och samtalsämnen gör att jag ser fram emot varje nytt avsnitt. Utöver denna podd så lyssnar jag också gärna på en podd om hjärnan - I huvudet på en banbrytare med den underlige men skojige Viggo Cavling och hjärnforskaren som sprudlar - Katarina Gospic. Själv är jag mycket intresserad av hur mitt huvud fungerar men även de av er som enbart är intresserad av pengar har mycket att lära av denna podd - tro mig! Och ni andra ekonomipoddar - ni har börjat bli trötta, feta katter - förnya er eller dö sotdöden.

Mycket av framgång bor i intresse och inspiration. Kanske min guldhöna kan ge mig utrymmet i ekonomin att helt byta bana, jobba med det som intresserar mig mer och kanske tre eller fyra dagar i veckan? Och kunna vara helt ledig i perioder? Ingen vet just det - men alla vet dock att utan en guldhöna blir det aldrig något mer än en dröm.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Snyggt och läsvärt!

    Jag håller med om att ekonomipoddarna börjar gå på tomgång. Lite tråkigt och oinspirerat kan jag tycka.

    OMXSB såg ju lite kul ut. Kanske kan bli en liten post där framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så som förra gången.. ..innan börskraschen. ;-)

      Radera
  2. Tack för trevlig läsning såhär söndagskväll! Imorgon måndag beger jag mig till jobbet i min 19 år gamla bil :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte ens BÖRJAT lyssna på ekonomipoddar än! Borde kanske göra det men har länge resonerat som så att det är tillräckligt tidskrävande med alla bloggar och youtubeklipp som jag har en tendens att fastna i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en del att lära i poddarna även om det kan variera avsnitt för avsnitt. De poddar ovan är de bättre numera anser jag. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg