Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2017 Januari


Pyssel med privatekonomin, det finns det alltid. Dottern, som fyllt arton år, ska ha egna konton och hennes slantar som vi förfogat över ska flyttas dit. Familjens budgetbok för januari månad ska stängas och en ny startas för årets kortaste månad - februari. Restsparandet, det som vi får över på lönekontona och som varierar lite med lönen, ska föras över till semestersparandet. Denna månad blev det tiotusen kronor ganska exakt.

Ett fallerande bredband, ett litet lätt klagomål och en månadsfaktura rabatterad. Kashing - 359 kronor. En mild januari och elräkningen höll sig i schack. Jag summerar.

Kapitaltillgångarna ökade med 3,8 % eller 22 640 kronor sedan årsskiftet varav 24 000 är nya pengar. Ingen höjdare alltså utan en liten nedgång i det stora hela. Guldhönan har dock stigit med 0,99 % vilket är i sin ordning då 39 % av portföljen är räntepapper.

Skulderna minskade men dock marginellt med 0,07% eller 1 840 kronor. Julen förföljer kreditkortet in i 2017 men denna puckel försvinner i nästa månad. Jag sniffar på ett slut av CSN där lånet nu är 24 805 kronor, någonstans i sommar är det lånet avbetalt och frigör 1 800 kronor per månad.

Skuldsättningsgraden krymper därmed till 450 % från 469 %.

Årsprognos? Ja, den är svårare. Familjen planerar en längre resa runt nästa årsskifte och det kommer att kosta en slant. Räknar vi bort denna så bör prognosen bli runt 160 000 kronor plus för kapitaltillgångar och 109 000 minus på skuldsidan - en balansförbättring på 269 000 riksdaler.

Det finns för många osäkerhetsfaktorer då vi inte vet riktigt hur inkomstsidan kommer att te sig under året. Får fru Penning ett nytt jobb så innebär det en sak, om inte en annan. Andra tråkigheter är att ett bilbyte lär bli aktuellt under året - inget som gynnar alls.

Allt handlar dock om en referenspunkt att förhålla sig till. När jag började denna mätning 2011 var vår skuldsättningsgrad 1 175 %. Ja, som ni vet räknar jag aldrig in realtillgångarna i min ekvation utan enbart kapital och skulder. Prognosen är att skulderna minskat vid nästa årskifte med 18 % sedan 2011 och att kapitalet ökat med 173 %. Målet är balans mellan skulder och tillgångar undantaget hus och stuff - någonstans år 2022 är vi där.

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg