Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2017 Mars


Så som villaägare hade jag för avsikt att måla lite utomhus en vårdag som denna. Av det blev intet utan istället hamnade jag vid dator och månadsrapporten. Ja, inte ens den fick högsta fokus utan istället satt jag och räknade på hur många lediga dagar jag hade under det här semesteråret.

Jag har arbetat ihop ungefär 17 betalda semesterdagar under förra året på min arbetsplats eftersom jag började i höstas. Trots mitt arbete i en välbetald branch så möts jag likväl av en förvåning då jag pratar om att jag vill nyttja alla mina 30 dagar i år. Obetalda semesterdagar tar få ut då de inte anser sig har råd. Men det handlar i mitt fall bara att jag sparar undan c:a 5 % ytterligare av min lön under ett år för att ha 'råd'. Det är synd om människan som inte kan ha någon som helst framförhållning.

Till sist så blev det dock månadsrapporten som skulle rullas ihop. Lite mer intresse för realtillgångarna än vanligt. I sig ganska ointressant och oexakt men för bokföringen så har jag höjt bostadsvärderingen till ett nytt kvadratmeterpris. En hus på mammas gata såldes i veckan till ett sådant pris - ett hus som är mer än 20 år äldre men som har en del andra företräden vi saknar. Jag snor sonika samma kvadratmeterpris och sätter den som vår bostadsvärdering tills annat berättar annorlunda.

Kapitaltillgångarna ökade med 5,76% eller 39 267 kronor och i dessa finns även semesterkontot som fick sig en rejäl slant till en längre resa vi ska företa oss.

Skulderna sjönk i vanlig ordning men högst marginellt med 0,06% eller 1 729 kronor. Detta beror på att de korta krediterna ökat bland annat på grund av den kommande resan.

Skuldsättningsgraden landar på 393 % jämfört med 418 % månaden innan.

Prognosen för helåret är nu att nå 38 % ökning av kapitaltillgångarna och minska skulderna med drygt 4 %. Balans mellan skulder och kapital tycks kunna nås under 2021 då vi är 54 år gamla. Ja, huset räknas så klart inte in i den balansen. Skulderna är avbetalda 2041 då vi fyller 74 år med nuvarande amorteringstakt.

Men prognoser är alltid en svajig riktning, speciellt över längre tid. Allt kan hända. Ha en finfin söndag i april!

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg