Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Budget som rutin



Borsta tänderna och så budgetera - regelbunden repetition och du skapar en rutin. En rutin som man inte behöver tänka på utan något som går av sig själva. Men rutin, det låter trist. En budget som rutin än värre, så jag försöker istället att tänka rutinerad budget.

En rutin är faktiskt något bra. Vi behöver rutiner. De hjälper oss att slippa att ta beslut eftersom de i en rutin är automatiserade. Med rutiner som fungerar väl blir vi mer produktiva, organiserade och fokuserade - samt frihet!

Jag gillar ordning och jag gillar att budgetera vilket sker på rutin. Varje dag budgeterar jag men blott en fem minuter. Jag stämmer av utgifter och konton för att se att verkligheten ligger i linje med planen. Jag lägger in kommande fakturor och köp. Jag kontrollerar månadens inkomster mot nästa månads utgifter. Fem minuter ungefär per dag.

Jag skiljer på konton i min budget - jag har konton i budgeten och jag har konton utanför. Varför och vad är skillnaden? Jo, typiska konton i en budget är lönekonto och kreditkort. Mot dessa sker all budgetering. Konton utanför budgeten är investeringskonton, bolån, studielån och kanske realkapital. Dessa konton påverkar inte budgeten alls.

Pengarna i min budget flödar över gränserna. Inkomster blir en kostnad som betalar av ett lån, exempelvis. Dessa pengar lämnar budgeten och far iväg utanför. Lånet minskar och det syns tydligt i balansen.

Ja, jag använder ju You Need A Budget så konceptet kommer därifrån. Det fungerar fantastiskt väl.


Gör du en budget? På enkelt sätt eller inte alls?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg