Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kreditkort i din budget


Att använda kreditkort är inte enbart av ondo - inte om du hanterar dessa på ett ansvarsfullt sätt. Det finns fördelar så som ett visst antal dagars gratis förfogande, freebies och erbjudanden. Kreditkort är ett verktyg som samtidigt kan vara ett tveeggat svärd om man inte hanterar det regelmässigt och korrekt.

Jag använder ett mycket kompetent budgetverktyg som heter You Need A Budget och i detta hanteras också kreditkostnader och kreditkort på ett begåvat sätt och det bygger på idéer från 1400-talets Italien. Luca Pacioli publicerade nämligen 1494 en matematisk encyklopedi som beskrev bland annat dubbel bokföring - ett system som handelsmännen i Venedig använde för att hålla reda på sina affärer.

Dubbel bokföring, i all sin enkelhet, tvingar till balans i boken - tillgångar måste alltid vara lika med skulder och eget kapital. På denna tid var detta revolutionerande eftersom metoden visade vilka varor som såldes, vilka ingen ville köpa och gav ett fokus på vilka beslut de behövde ta för att göra bättre affärer.

You Need A Budget eller YNAB hanterar kreditkort på konceptet dubbel bokföring. I sin grund är den dubbla bokföringens ekvation enligt nedan:

Tillgångar = Skulder + Eget kapital

I YNAB gör man en liten detaljförändring i ekvationen:

Tillgångar = Skulder + Inkomster - Utgifter

Så om vi tar ett verkligt exempel. Jag har 100 kronor i inkomst, inga skulder och inga utgifter så blir min ekvation enligt nedan:

Tillgångar = Skulder + Inkomster - Utgifter
100 = 0 + 100 - 0

Om jag köper något för 50 kronor så minskar mina tillgångar med lika mycket:

Tillgångar = Skulder + Inkomster - Utgifter
50 = 0 + 100 - 50

Om jag köper något för 50 kronor på kredit, det vill säga via ett lån, så ökar min skuld med 50 kronor. Samtidigt ökar mina utgifter med 50 kronor så mina tillgångar är desamma:

Tillgångar = Skulder + Inkomster - Utgifter
100 = 50 + 100 - 50
100 = 100

Detta kanske ter sig förvirrande men är helt logiskt. Varje gång jag drar mitt kreditkort så uppstår både en skuld och en kostnad. Tillströmningen av lånade pengar vägs direkt upp av ett köp och därmed är tillgångarna orörda.

Så ett köp med kreditkort av exempelvis ett paket kaffe minskar inte vad du har på ditt bankkonto så därför ska de vara kvar i budgeten - däremot är de omfördelade från matvaror till nästa kreditkortsbetalning.

Överkursen i kreditkortshantering är om man betalar ränta på sina köp - men det tänker jag inte ens ta upp. Anledningen är enkel - kortköp ska bara göras om de är fria från ränta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg