Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tydligt och klart


Inom ungefär sex månader byter jag arbete - från ett företag till ett annat inom samma tjänstesegment men med en väsenskillnad: det senare har ett kollektivavtal. Utmärkt tycker jag på alla sätt - det går att jämföra med att vara sambo med att vara gift då ett äktenskap automatiskt hanterar alla frågor rörande privatekonomin. Så som sambo, inte minst med barn, finns det mycket att tänka på och ingå avtal kring. Ett kollektivavtal på din arbetsplats löser exempelvis din framtida pension på ett enklare sätt än när det saknas.

Pensionsmyndigheten är enligt min åsikt en myndighet på hugget. Mycket bra och välstrukturerad information erbjuder de på sin hemsida, inte minst. Det är också nu enklare och tydligare vad som kan förväntas komma ut i pension vid olika pensionsåldrar.

Dagens pensionssystem är synnerligen rättvist oavsett vad vissa vill påskina. Det är enkelt och tydligt - den tid du arbetar och till den lön du gör det påverkar direkt din pension. Arbetar du heltid så får du självfallet högre pension än om du arbetar deltid. Detsamma gäller lönenivå - ju högre lön du har desto högre pension. Så blir det ju om ett pensionssystem ska vara självfinansierat. Att det skulle vara orättvist är enbart trams. Inte minst kvinnor, som i gemen har lägre pensioner än män, behöver ta ett eget grepp på sin framtid vilket innebär att inte arbeta deltid, inte arbeta i låglöneyrken, arbeta längre upp i åldern och dessutom spara på egen hand.

Det oranga kuvertet ger ångest för en del. Personligen anser jag att det är bortkastad kuvertering. Se till att ha AP7 Såfa så som premiepensionsval och sedan kan du istället ägna dig åt livet. I det här fallet är staten ett bra val oavsett hur liberala värderingar du har. Vill du absolut, absolut inte ha statens alternativ så rekommenderar jag att göra Småspararguidens sparguide.

Är pension trist? Nä, det är det inte. Lyssna exempelvis på Pensionspodden som är riktigt rolig, trevlig och givande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg