Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Intill döden


Jag är kung Gammeldags. Men jag jobbar på det. Gammalt och dyrt ska bort.

Fast telefon från Telia, i hederligt gammalt koppar, kostar oss 831 kronor i kvartalet. Eller 3 324 kronor om året. Min beräkning blir att varje samtal senaste tre månaderna kostade 64 kronor.

Nu är det slut - uppsägningen är här. Kopparburna samtal är en saga all.

Pratade med en kollega som satt in nytt kök och notan slutade på 235 tusenlappar. Här är jag tamejfan snålare - ett kök är ett kök även om det är slitet. Om allt fungerar men är lite patinerat, vad gör väl det?

Notera spargrisen på bänken i detta moderna högblanka kök
Nu ska det dessutom vara högblankt överallt. Hur bra blir det med grisiga fingrar? Och repor syns på ett kick. Dessutom är allt som är modernt idag helt ute imorgon så inbilla dig inte att en köksrenovering höjer din bostads värde.

Också ett kök men utan kostnad
Ett furu-kök i allmoge från 70-talet kan te sig trist men vanligtvis behöver man inte riva ut allt. Det går att måla, kanske byta ut detaljer och möjligen luckorna. Det finns gott om företag som renoverar upp ditt kök till en bråkdel av ett köksbyte - någonstans mellan 20 och 50 lappar beroende på material och kvalitet.

Det är så lätt att dras med i renoveringståget. I Sverige är det exeptionellt tillrättalagt och tjusigt i vart och annat hem. Allt går också att låna till. Frågan som vi däremot aldrig ställer oss är hur länge vi vill betala för kalaset - för det handlar om tid. Pension är inte hugget i sten att den ska infalla vid sextiofem - men många ser på det så. Att arbeta tills döden inträffar, det händer det med.

Välkommen tillbaka efter semestern!
Nej tack, hellre njuta på en grön, skön äng än att peta på klarlackad kökslucka. Alla lån du tar är en stöld från ditt framtida jag.


Kommentarer

Populära inlägg