Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Börsliv


Skön lördagmorgon med nybryggt kaffe och fralla bläddrar jag i morgonblaskan. Och i den läser jag artikeln som jag inte sett på många år. Närmare bestämt 2008 vid den senaste finanskrisen. Den handlar om en kvinna som numera försörjer sig på att köpa och sälja aktier så som daytrader. Och så som jag minns det var daytrading mycket i ropet när börsen stod som högst förra gången men även före IT-kraschen 2000. Och inget fel i det att skapa värden i aktiehandel - men varför korrelerar intresset bland den stora massan allt som oftast tiden före en vändning?

Alla kan tjäna pengar i en börsuppgång. Snarare är det en bedrift att inte göra det. Att köpa billiga indexfonder och sedan ägna sig åt sitt liv är det enkla receptet. När vändningen väl kommer så kan man istället helt stå utanför marknaden och - ägna sig åt sitt liv. Nya krascher eller kollapser kommer och med dessa förloras förmögenheter och mången daytrader svär att de aldrig mer ska handla med aktier. Girighet och otålighet tar livet av sådana ambitioner.

Många vill lära sig att handla med aktier på ett klokt sätt. Det är bra. All kunskap är värdefull. För egen del har jag lagt stora delar av mitt sparande i fonder istället för att handla själv. Ja, jag kanske missar avkastning men samtidigt är jag inte tillräckligt kunnig eller klok för att bli en duglig trader. Orsakerna är två - min tid är ändlig och mitt intresse för skralt. Jag lever mitt liv fyllt med annat än att brottas med börsen varje dag. Därför är jag exempelvis positiv till att profilen Kavastu i sin kommande utbildning tycks fokusera mera på passivare avkastningsstrategier, inte minst då intresset för hans person är enormt.

För de allra flesta av oss bör egentligen inte äntra börsen utan bara göra det enkelt för sig. Spara regelbundet och inte göra krångliga val. Jag slår förbehållslöst ett slag för Småspararguiden som är ett utmärkt sätt att kostnadsfritt lära sig och göra smarta val i sin privatekonomi. Goda råd och bra artiklar i ämnet. Exempelvis granskas Avanzas nya billiga globalfond inom kort. Det finns också en fantastisk tjänst för en billig peng som granskar dina pensioner och ger råd kring hur du bör göra med dessa.


Kommentarer

Populära inlägg