Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Gratis pensionspengar


Livet är nu i denna stund så det är bara att njuta av det varje dag. Jag skulle dock inte beklaga mig över mer fritid. En och annan snålbloggare planerar ju för pension runt de fyrtio men jag själv får vackert vänta ett tag till. Jag har dock en liten plan som innebär att arbeta tills femtiofem års ålder full tid, sedan trappa ned till 80 procent och slutligen avsluta det vanliga arbetslivet vid dryga 62 år.

Det finns en anledning till detta. Vi som har tjänstepension är betjänta av att arbeta tills vi är 62 år och en månad gamla. Ja, och så krävs det att man är född 1978 eller tidigare. Det är jag.

Att gå i pension innebär att man slutar arbeta. Och när du väl gjort detta så slutar din arbetsgivare att betala in tjänstepensionspremier åt dig. Du får också ett brev från Alecta där de frågar dig om det är så att du gått och blivit pensionär, kanske?

Om du svarar att så är minsann fallet och intygar att du inte kommer jobba mer så kommer de premier som din arbetsgivare annars hade betalat in fram till din 65-årsdag att betalas in av kollektivavtalet. Det finns nämligen särskilda pengar avsatta för detta ändamål. Du kan alltså gå i pension månaden efter du fyller 62 år och ändå få lika mycket inbetalt som du hade fått om du jobbat tills 65 år. Prima liv!

Du kan faktiskt fortfarande jobba lite om du vill - upp till hela sju timmar och femtionio minuter i veckan är tillåtet. Ett krav är dock att du måste gå direkt från en anställning till så kallad slutbetalning. Du kan exempelvis inte vara arbetslös ett halvår och sen bli pensionär.

Bloggargrannen Besser har skrivit om ämnet långt bättre och utförligare här.

Kommentarer

Populära inlägg