Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

I djupet - nådens år 2018 i september månad


Nöjd och glad trots en månad av nedgång. Inga sorger vila över mig för det - jag är verkligen en lycklig man. Likväl ska redovisning ske och månadens bok stängas. Förutsättningarna var som följer.

Vi går ut ur månaden med en prognos på att nå ett långsiktigt sparande på 17 % och amorteringar på 15 %. Totalt skulle 49 % sparas.

Det långsiktiga sparandet - Sunny Days - skulle öka med 1,76 % i avkastning och sparande. Lånen - Loan Days - skulle minska med 0,38 % via amortering.

Månadsbalansen skulle vara 29,37 % som är kvoten mellan sparande och lån. Den totala balansförbättringen skulle vara 22 499 kronor.

Nåddes detta var prognosen för augusti 2029 då vi, eller åtminstone jag, vill göra patron ur i arbetslivet för heltid följande:

Kapital: 2 763 645 riksdaler
Lån: 1 264 073 riksdaler

Så hur blev utfallet? Ja, lagom spännande men inget att mörka.

Långsiktigt sparande nåddes med med 18 % av inkomsterna. Men med tanke på att inkomsterna under månaden var synnerligen goda så var detta resultat lättjefullt. Amorteringarna nådde 10 % av inkomsterna av samma skäl som sparandet.

Sunny Days förbättras med ynka 0,66 % under månaden vilket är så där lagom uselt. Bakomliggande orsaker är en negativ värdeutveckling under månaden på 1,22 %. Sådana månader är en del av spelet, självfallet.

Loan Days ökade med 0,28 % vilket är tokigt. Kreditbalansen fortsätter åt fel håll men kommer att gå åt rätt håll igen från och med nästa månad. Skulder som inte minskar är dock ett underbetyg.

Månadsbalansen mellan kapital av lån slutar på 29,54 % och en total balansförsämring, dessvärre, på minus 1 012 kronor.

Prognosen till 2029 försämras till 2 681 030 kronor i kapital liksom lånen till 1 289 192 kronor. Summa lån och kapital i prognosen stannar på 1 391 838 kronor.

Break Even mellan lån och kapital nås februari 2025 vilket är tre månader framåt jämfört med föregående månad.

Men som sagt - välmående kommer inifrån. Och definitivt inte från pengar. Så lyssna på den här låten och häng med i texten! Marillion i sin forna glans.

spotify:track:1hop6GxP0RDdIEFRADeGrM
https://www.azlyrics.com/lyrics/marillion/luckyman.html



Kommentarer

Populära inlägg