Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Imorgon finns inte


Jag gör det imorgon. Så har jag ursäktat mig mer än en gång.

Imorgon börjar jag träna. Imorgon äter jag hälsosammare. Imorgon ska jag vara snäll och tacksam. Det är märkligt, och i sanning galet, att vi gärna väljer komfort idag istället för sinnesro imorgon.

Föreställ dig vad det skulle innebära om vi alla bestämde oss för att bara leva just nu. Föreställ dig så mycket du kan uppnå och hur mycket mer tillfreds du kan vara om du bestämde dig för nu istället för imorgon. Dröj inte med de viktiga sakerna i ditt liv.

Att skjuta upp planer för sin hälsa - kost, sömn, motion - är en av de dummare besluten. Att samtidigt göra upp planer för sina post sextio år med pension, resor och nöjen är dubbelt dumt. Även kotsiktiga beslut kräver lite eftertanke - min devis är att även de ska påverka mig positivt under en längre tid annars är det slöseri med min tid.


Meddelandet är detsamma - försena inte ditt liv. Vänta inte på rätt ögonblick eftersom det rätta ögonblicket aldrig kommer att komma. Tro inte på din aphjärna som berättar att imorgon kommer det att vara dags att agera. Imorgon finns inte.

Ta tag i det här ögonblicket och nyttja den här livsgåvan - en gåva som mycket väl kan vara tas från dig när som helst.

Då kommer kanske frågan: om det inte finns någon morgondag eller garanti för den, vad är då meningen med att göra någonting alls idag? Det finns en poäng här.

Enligt min åsikt är det oerhört viktigt, trots morgondagens osäkerhet, att göra positiva åtgärder idag som kommer att gynna ditt imorgon. Om du inte gör någonting idag och imorgon kommer - då blir imorgon obekväm. Och detta kommer att fortsätta när du fattar fler dåliga beslut att fördröja ditt liv varje dag. Om du gör planer och genomför positiva åtgärder idag kommer det att bli enklare om imorgon generöst tilldelas dig.

Sedan har du åtminstone levt helt rätt fram till den sista dagen när slutet nalkas dig. Om imorgon inte kommer ska jag se till att det idag var en ganska bra representation av vem jag är, vem jag vill vara och vart jag vill färdas.

Inget liv är garanterat. Så nu är det dags att be om ursäkt, nu är det dags att vara snäll, generös, glad och kärleksfull. Det inte är inte bara du som kan dö idag utan även din man, fru, barn, släktingar och vänner. Ta dig tid idag att reparera brutna relationer, för att be om ursäkt, för att förlåta, att visa att du älskar någon, att erbjuda vänskap.

Lämna inga konflikter olösta. Låt ingen vän känna sig ensam. Lämna ingen som känner sig glömd.

Du har samma tid som alla andra. Du har 24 timmar om dagen och inte mer. Inte mindre heller så nyttja den tiden och gör vad som är viktigt nu.

Kommentarer

Populära inlägg