Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Slumpens skördar


Sonen frågade mig häromdagen en fråga som fick mig att fundera ett varv extra.

-Pappa, har du alltid velat jobba med det du gör?
-Ja..? Nää.? Kanske..

Jag kunde faktiskt inte svara. Jag vet inte. Det fanns lite intresse men att det blev som det blev är mer en druckens färdväg - lite hit och lite dit, framåt och bakåt. Vissa val har gjorts med grundlig planering medan andra gjorts i en nyck eller i ett infall.

I präktighetens värld ska du alltid planera och veta vart du ska. Om du inte vet vart du ska spelar det ingen roll vilken väg du tar är ju en berömd men ganska sliten fras. Jag anser att det räcker att du vet på ett ungefär vart du vill ta dig.

Alla har vi gjort val genom livet som påverkat vår riktning. Vi har sagt ja eller nej eller kanske, vi valde linje på gymnasiet efter vad kompisen valde, vi vågade inte säga hej till den där tjejen vi ville träffa och vi tog en chansning som inte gick hem.

Vi gör val och agerar och vi gör inga val alls och låter bli att agera. Allt påverkar oss oavsett i någon riktning. Vad jag här lärt mig är att vi aldrig kan veta exakt hur vårt agerande kommer att påverka oss över tid eftersom det finns så mycket osäkerhet. Vad vi däremot ska passa oss för är den allmänna opinionen - vad som är i ropet just nu eller det som alla anser.

Vad vi kan göra är att ha ett eller flera mål - att bli rik, att bli snäll eller att bli berömd, du kan välja själv. Men om vi har målet hyfsat på plats och att vi har det i vårt medvetande från tid till tid så kan vi känna oss trygga i att vi håller en duglig kurs på färden dit. Om vi färdas i hyfsat rätt riktning över tid så bör vi nå fram iallafall. Finns bara målet i kikaren missar vi dessutom färdens tjusning.

Viktigt är att inte jämföra med andra och att inte ändra åsikt eller inställning så fort som det dyker upp någon ny information eller något rykte. Att hålla kursen, justera lite här och där ibland, men undvika den stora massans lockrop i att göra annorlunda är rätt ansats. Vem kan veta bättre än du vad du vill?


Kommentarer

Populära inlägg