Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vinn morgonen


Fånga dagen. Carpe diem. Nåväl, det är väl förhoppningsvis över nu. Filmen Döda poeters sällskap gav uttrycket till den breda publiken men myntades av den romerske poeten Horatius på 20-talet f.Kr. I sin fulla längd lyder den carpe diem, quam minimum credula postero, översatt fånga dagen, förlita dig så lite som möjligt på framtiden. Och där ligger den riktiga meningen!

Fånga dagen och förlita dig så lite som möjligt på framtiden. Där är innehållet! Fånga dagen enskilt är ytligt och ger sken av att man ska leva för dagen. Helt fel. Istället är det så att du ska sörja för framtiden på bästa sätt genom att bemöda dig om att den nuvarande situationen ska arta sig så bra som möjligt. Endast därigenom kan du på allvar påverka din och allas värld till det bättre. Framtiden är alltid osäker så det upp till oss själva att förbättra situationen här och nu. Hur många känner till denna djupare mening?

Viktigare än att fånga dagen är, enligt mig, att vinna morgonen. Det är skönt att ligga i sängen. Men där ska vi inte stanna - under det varma täcket! Du ska gå upp tidigt och du ska ta tag i ditt arbete! Varför? Jo, för att om du vinner din morgon har du nyckeln till att vinna din dag och i förlängningen ditt liv. En dag som börjar väl är till hälften vunnen!

Genom att tvinga oss till det något obekväma med en tidig morgon och att ta tag i de göromål som är våra, både de mindre roliga, de vi är avsedda för och de vi finner roliga är vägen till varje framgångsrik dag.

Så är det. Varje dag, oavsett vardag eller helg. Vi ska stiga upp tidigt, äta väl och öva våra goda vanor. Vi ska ta oss an de stora och viktiga göromålen direkt i gryningen. Den tidiga morgonen hjälper oss att hantera resten av dagen som vi har så mycket mindre kontroll över.

Trevlig helg!

Kommentarer

Populära inlägg