Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hur blir man miljonär?

VD:n för investmentbolaget Spiltan släpper snart sin bok 'Så här blir alla svenskar miljonärer'. Det lär bli en kassako för herr Börjesson. Det är precis sådana titlar som säljer till alla som vill hitta den enkla vägen, tyvärr.

Jag kanske går 'läsningen' i förväg, men jag lär heller inte köpa boken. Det jag läst om den, allt enligt författaren, är att den inte innehåller något nytt eller revolutionerande. Bara gammal skåpmat som att:

  • Lita till dig själv - inte på mäklarna
  • Avsätta kapital direkt vid löning till sparande
Kan alla svenskar bli miljonärer, så som författaren påstår? Knappast, Per Börjessons exempelkalkyl bygger på en 25-åring och en sparhorisont på 40 år.
Författaren lär tjäna en slant, ett antal 'fattiga' svenskar köper boken, läser den och faller in i sitt gamla mönster igen.

Nej, ska man bli miljonär måste man först bli:
  • Rik (se här)
  • Vara motiverad tillräckligt
Köp och läs Tradingguiden istället - den innehåller både förståelse och verktyg.

Kommentarer

  1. Kan bara hålla med.

    Vill du bli rik på aktier? Skriv en bok om hur man blir rik på aktier! :-) Marknaden för sådan litteratur verkar omättlig...

    Ovanstående till trots finns det ju riktigt bra böcker att tillgå. Själv gillar jag inte Tradingguiden, då jag tycker att den är alldeles för anekdotisk och har för usla analogier ("ungefär som mannen som sa..." etc) + han backtradar på tok för mycket ("om du hade satsat x kr i H&M 1973, hade du haft y kr idag" etc). Visst måste man illustrera saker och ting med hjälp av historien, men...

    Fast den kanske är ok som introduktion?

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  2. Crex, du har en poäng med Tradingguiden. Dock lärde jag mig mycket från denna bok i ett ämne som jag tycker är tråkigt. Vilket kanske verkar förbluffande eftersom jag skriver om det, men jag har läst för mycket facklitteratur, tror jag. Det är väl kopplingen till privatekonomin som är moroten. Du har kanske något bra tips på en annan bok?

    SvaraRadera
  3. Till Börjessons försvar:

    Han var faktiskt upphovet till mitt eget (årsgamla) sparande. Jag snubblade av en slump på hans sajt bytsparande.nu. Det är väl i och för sig rätt att han inte kommer med mycket nyheter, men jag tycker att han kokar ned problemen med sparande och investeringar till ett användbart koncentrat. Jag har läst Rich Dad, Poor Dad och tycker mig se stora likheter mellan de båda herrarnas filosofier.

    SvaraRadera
  4. När du nu nämner det - den sidan har jag också varit på. Om författaren släpper boken gratis i PDF ska jag fundera på att omvärdera hans syfte. ;)

    SvaraRadera
  5. Jag har läst ett par böcker nyligen som jag fann väldigt informativa och inspirerande (en var t o m riktigt underhållande emellanåt). Återkommer i morgon kväll (ganska sent) i denna tråd med titlar och författare.

    Carolus

    SvaraRadera
  6. Här kommer som lovat en lista över några av de böcker jag läst i höst (ordningen är betydelselös; speglar ingen inbördes ranking):

    i) The Intelligent Investor (Benjamin Graham, 1949)

    Författaren anses vara den fundamentala analysens fader samt var Warren Bufffets läromästare. Boken jag köpte var en nyutgåva av originaltexten. Finns tydligen i fyra upplagor (den sista från 1970-talets början, vilken jag också funderar på att köpa). Riktigt underhållande emellanåt fast har också några småsega partier. Ingen djupare förståelse av matematik eller statistik krävs för att hänga med. En hel del klassiska insikter om investerares och marknaders psykologi som dessutom uttrycks på ett roligt vis. På engelska.

    ii) All about stocks (Faerber, 2008, tredje upplagan)

    En god introduktion till aktier i allmänhet (inte för att jag är någon guru). Ingår i en serie ("All about..."). Beroende på vilka förkunskaper läsaren har kan en del partier nog upplevas som lite svåra. På engelska.

    iii) All about dividend investing (Schreiber och Stroik, 2005)

    Ingår i samma serie som ii) ovan. Mycket läsvärd, tycker jag. Går igenom utdelningars betydelse för totalavkastningen i det långa loppet samt ger förslag på hur man kan screena efter företag med god utdelningstillväxt; vad som krävs för att utdelningen inte ska vara i fara (à la Citigroup nyligen) etc. På engelska.

    iv) The Single Best Investment (Lowell Miller, 2006, andra utgåvan)

    Väldigt lättläst och informativ bok (återigen om utdelningars överlägsenhet i att skapa mervärde för aktieägarna; hur man letar efter företag som kan upprätthålla goda utdelningar etc). Ingen svår matematik eller statistik alls. På engelska.

    v) Beating the S&P with Dividends (O'Shea och Worrall, 2005)

    Börjar vi ana ett tema här? ;-) På engelska.

    vi) The Warren Buffett Way (minns inte författaren och är för lat för att googla...)

    Läsvärd beskrivning av WB:s investeringsfilosofi med faktiska affärer som exempel. På engelska.

    Ska jag rekommendera en av dem får det bli The Single Best Investment av Lowell Miller. Lättläst + den ger blodad tand! :-)

    Några av dessa har jag (och andra) fått tips om av signaturen "Petrusko" på Börssnack. En seriös person på en i övrigt vildvuxen aktiechatt...

    (Bokfynd brukar jag använda för att jämföra bokpriser)

    God helglektyr!

    Carolus

    SvaraRadera
  7. Hej och hå, Carolus! Imponerande vad du läser ekonomilitteratur, har du hunnit med alla de böckerna under hösten?

    Med risk att verka enfaldig så har jag dessa dagar inte ork att läsa engelsk litteratur, är oftast för trött att läsa överhuvudtaget. Ska dock ge The Single Best Investment en chans.

    Tack för ditt inlägg. :)

    SvaraRadera
  8. Per Penning,

    Jag har inga barn (ännu) + har "betalt" genom att mitt arbete blivit lidande (till den milda grad att jag håller på att straffa ut mig från min nuvarande sysselsättning...). Det ska kanske också tas med på kostnadssidan när aktieaffärerna summeras? ;-)

    Hoppas att den ska falla dig i smaken (det känns alltid utlämnande att reka böcker, filmer etc då smaken är så olika).

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  9. Jag har läst två investeringsböcker från BusinessWeeks lista över böcker man inte får missa som investerare. Det är A Random Walk Down Wall Street och The Only Investment Guide You'll Ever Need. Jag har visserligen inga andra böcker att jämföra med, men båda känns otroligt bra och har hjälpt mig enormt mycket med att förstå både investering i aktiemarknaden och privat sparande. Det enda problemet med böckerna är just att de beskriver privat sparande i USA (aktiemarknaden fungerar ju i stort sett likadant globalt). Jag har således full koll på hur man ska investera i inflationsskyddade pensionsfonder, minska skatten genom att spara i utbildningsfonder för barnen mm mm. Även om det är bra att få koll på hur privata investeringar kan fungera kvarstår fortfarande faktumet att jag är Svensk och bosatt i Sverige. Av någon outgrundlig anledning verkar det inte finnas någon (bra) svensk bok liknande de jag nämnde ovan. Tradingguiden verkar bara behandla trading och saknar bra konkreta tips om hur man utnyttjar olika pensionssparformer, om det finns några svenska fastighetsfonder med låga avgifter som är bra för att sprida risken i sin portfölj etc. Min förhoppning är att Börjesson ska adressera privatekonomin och investering i stort med fokus på Sverige och svenskars privatekonomi samt ge konkreta tips på billiga svenska indexfonder, hur man utnyttjar inflationsskyddat sparande, skatteavdrag etc. Jag har börjat snegla på Ett rikare liv! som verkar vara det närmaste jag kan komma en svensk bok liknande de jag läst från BusinessWeeks lista. Är det någon som har något tips om böcker på svenska som addresserar de här frågorna så vore jag ytterst tacksam!

    Mvh

    Magnus

    SvaraRadera
  10. Beklagar - Ett rikare liv är ingen höjdare.

    SvaraRadera
  11. Ett snabbt sätt att bli biljonär http://libertysilver.se/sedlar-c-63.html

    SvaraRadera
  12. En vanlig löntagare kan bli miljonär genom att helt enkelt spara pengar från sin(och hustruns) lön, och identifiera ett investeringsslag som ligger i en långsiktig uppgångsfas. Den första miljonen tar tid, sedan ökar farten i förmögenhetstilväxten.

    Har själv gjort det utan att hålla på och trada fram och tillbaka. Försökte det i början, vilket ledde till förluster pg a att jag inte är proffs(läropengar).

    Själv satsade jag därefter på att enbart köpa guld och silver sedan jag förlorat pengar på börsen. Nu har det gått som tåget. en miljon har blivit drygt två miljoner på några få år. Räknar med att uppgången fortsätter flera år framöver, och hoppas få ihop minst tio miljoner utan några ytterligare insättningar.

    Men det är jag det. Alla tror säkert inte på det här konceptet.

    SvaraRadera
  13. Jag tror dig - om du har 2 miljoner. :)
    Grattis till lyckade affärer.

    SvaraRadera
  14. Per Penning
    Varför är mitt mål minst tio miljoner? Ja det är för att jag och min hustru vill ha "dra åt helvete pengar". Dvs vi vill bli oberoende av statliga pensioner.

    I och med Peak Oil som inträffat 2006 enligt IEA rapport i höst, kommer vi snart att få en ekonomisk kollaps, och det blir slut på ekonomisk tillväxt framöver. Ekonomin kan endast växa genom ökad tillförsel av energi. När nu energitillgången kommer att minska årligen framöver, kommer vi också att få negativ ekonomisk tillväxt. Det bör innebära, att det är Game Over för de västliga välfärdsstaterna inkusive våra generösa pensionssystem.

    Pensionerna sänks redan nu tre år i rad bara på grund av aktiekraschen 2008. Det här är bara början, vänta bara tills vi börjar få se energibristen slå igenom. Jag ser ingen möjlighet för västländerna att finansiera nuvarande pensionssystem utan ekonomisk tillväxt, och det är jag 100% säker på. Därför behöver vi minst 10 miljoner för att bibehålla någorlunda standard som pensionärer, och det är under förutsättning att samhället inte kollapsar totalt, vilket inte heller är omöjligt. Men jag hoppas på en ordnad reträtt från den nuvarande välfärdsstaten, annars kanske inte de tio miljonerna hjälper heller.

    Anonym 17:23

    SvaraRadera
  15. PS.
    När Peak Oil blir första sides stoff räknar jag med att de finansiella marknaderna kollapsar, och att ädelmetallpriserna går i taket. Därför har jag inga investeringar i papper såsom aktier eller obligationer. Ädelmetaller och råvaror tror jag blir i stort sett de enda lönsamma investeringarna i en Peak Oil miljö. De kan i alla fall inte bli värdelösa såsom pappersinvesteringar. Dessutom kommer förmodligen det nuvarande monetära systemet att kollapsa. Det är också bara papper.
    DS

    Anonym 17:23

    SvaraRadera
  16. PS 2
    När kommer Peak Oil bli första sides stoff?

    Enligt amerikanska militärens uppskattning i en rapport som kom ut i somras, räknar man med att det inte längre finns någon reservkapacitet på olja efter 2012, och att det redan år 2015 saknas 10% av behovet.

    Så svaret på när Peak Oil blir första sides stoff bör bli någon gång efter år 2012.
    DS 2

    Anonym 17:23

    SvaraRadera
  17. Hade helt missat detta inlägg, trots att man följt dig ett bra tag nu.
    Finns boken att hitta ännu? Har sökt utan resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns på CDON:

      http://cdon.se/b%C3%B6cker/b%C3%B6rjesson,_per_h/s%C3%A5_h%C3%A4r_kan_alla_svenskar_bli_miljon%C3%A4rer%3A_reviderad_och_uppdaterad_2011-14688574

      Radera
  18. Tycker det är lite konstigt uttryckt. "För att bli rik måste man bli miljonär." Rik och miljonär är ju synonymer så det du säger är "För att bli rik så måste man först bli rik." Och det stämmer ju inte. Man kan ju bli rik på många sätt, många av dom gradvis och sakta.

    SvaraRadera
  19. Och boken kan ge inspiration till många att börja spara så helt meningslös tycker jag inte att den är. Den i kombination med en bok som Tradingguiden är kanske bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, helt värdelös vill inte jag heller påstå. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg