Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Begåvat fondsparande

Återigen funderar jag kring om det är begåvat att spara i Sverigefonder. Om du inte sett Uppdrag Granskning kring den så kallade 'Fondbluffen' så läs mer här.

Mellan 2005 och 2007 har ingen Sverigefond slagit index. Långsiktigt är det tydligen svårt, eller kanske omöjligt, att slå index under en längre tid?

Intressant läsning finner du här och här.

Har du Sverigefonder? Och vilken sparhorisont har du?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Rent teoretiskt behöver du "bara" välja bort de sämsta bolagen för att slå index med god marginal. Frågan är hur effektiv marknaden är, och jag är övertygad om att den inte är särskilt effektiv.

    Jag har läst en del Warren Buffet i helgen, mycket intressant må jag säga! Han skriver bland annat om detta att slå index år efter år efter år. Jag ska sammanfatta på min blogg när jag får tid.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vara helt nöjd med att följa index på lång sikt. En indexfond utan avgifter -> voilà!

    Problemet för fondförvaltare är att de måste slå index för att rättfärdiga sina avgifter. Annars kan ju en soffliggare göra bättre affärer...

    Ingen renodlad indexfond, men jag har en andel av min avtalspension i Avanza Zero (avgiftsfri fond med många fina svenska bolag)... Tidshorisonten är låååång!

    Carolus

    SvaraRadera
  3. hej!
    men är inte dubbel bokföring olagligt?(det är ju det bakerna håller på med!)

    SvaraRadera
  4. Nej, jag har inga Sverigefonder. Jag resonerar som så att i svenska företag har jag aktier. Fonderna har jag för att komma åt utländska marknader på ett enklare sätt. Latinamerika, Afrika, Ryssland, råvaror t ex, just nu.

    SvaraRadera
  5. Min första kommentar hos dig..

    Njeta, har inga fonder förutom i pensionssparande (som jag inte bryr mig speciellt mycket om, där har jag nog en Sverigefond då jag tror på Sverige).
    Jag anser mig vara minst en lika god placerare (rätt eller fel) som generella fondförvaltare (eftersom jag inte har kontroll på vilka som jobbar där) och vill inte betala deras fondförvaltningsavgift.
    Föredrar alltså rena aktier istället (Svenska för tillfället).
    Kan dock nämna att jag haft en hel del fonder förr. Det är juh enkelt och bra sätt om man inte kan/hinner följa med allt som händer.

    \PD

    SvaraRadera
  6. Jag sparar i fonder för att få en god riskspridning och väljer endast breda fonder. Det känns bra när en förvaltare har fria händer och kan investera i det land han vill.

    Avanza Zero borde då vara ett solklart val om man inte tror på att sverigefonderna slår index i fortsättningen?

    SvaraRadera
  7. Avanza Zero är ett solklart val. Jag är helt övertygad om att det samlade sverigefondssnittet inte kommer slå index på sikt.

    Mvh David

    SvaraRadera
  8. Ekonomitips,

    du härjar runt på olika bloggar med en massa felstavade kommentarer.

    Nej, dubbel bokföring är inte olaglig. Det är den enda som är laglig.

    SvaraRadera
  9. Avanza Zero sparar vi i åt barnen. Jag funderar på att själv lägga in en del i den framöver. I övrigt saknar jag Sverigefonder. Sån tur! :)

    SvaraRadera
  10. Satsa på aktier istället, lättare att ha kontroll och du slipper avgifterna. Fonder kan vara bra om man vill gå in på t.ex. tillväxtmarknader, där är svårare att placera själv

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg