Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vem vet bäst?

Hmm? Kommer det att gå upp eller ned framöver? Det går ju inte en dag utan att jag läser uttalanden från experter av olika rang som antingen sågar aktier totalt eller klämkäckt hävdar att nu är det tidernas köpläge.

Jag själv, så som självutnämnd expert, hävdar bestämt att det troligen kommer att gå upp. Förr eller senare.

Så jag köper lite försiktigt, inga stora belopp (det har jag inga ändå) och i investmentbolag i huvudsak. Fortsätter det utför, så köper jag lite försiktigt, inga stora belopp (det har jag inga ändå) och i investmentbolag i huvudsak. Skulle det vända upp, så köper jag lite försiktigt.. ja, ni fattar?

Det finns helt enkelt ingen som vet vad som händer imorgon. Men det gäller aldrig att agera huvudlöst, det måste finnas en strategi bakom dina beslut, helst en som bygger på både goda och sämre tider. Sjukpensionären tog beslutet att sälja sitt innehav och istället amortera på sina skulder. Ett klokt beslut. Kanske inte det bästa ur avkastningssynpunkt - eller så det absolut bästa? Spådomar, bara. Likväl ett klokt beslut. Att amortera är alltid rätt.

Ekonomisk fighter har så rätt i att journalistiken gör vad de kan för att sälja lösnummer. Det ropas på vargen åt höger och vänster blandat med tjat om 'aktier som klarar krisen'. Trött, trött, trött.. Jag orkar inte läsa denna kategori artiklar längre.

Men festen är ju över för stunden. Så nu kommer det artiklar om bolåneförsäkringar och skuldfällor för att spegla hur illa det är. Men att lära gemene man lite sunda privatfinanser, det har jag inte skymtat. Det är alltid tråkigt när människor råkar illa ut, inte minst ekonomisk, om det beror på okunskap. Men inte alltför sällan är de drabbade av rent lurendrejeri.

Som vanligt så är det Stockman som står för dagens förnuft och sans.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
Intressant?

Mer om Investering:

Kommentarer

  1. Man ska läsa artiklarna med försiktighet. Rapport gjorde i fredags ett inlägg om dom tomma galleriorna nu när sverige har gått i recesssion. Dom valde stinsen gallerian och faktum är att den gallerian är oftast folktom!!! Nästan alltid! Men går man till kista galleria eller täby så är det fullt med folk! Var i täby i helgen och där kan man knappt stava till finanskris! Lika långa köer som alltid!

    SvaraRadera
  2. Tror det kommer att gå upp och ner under en överskådlig tid framöver... ;-)

    Fortsätter också försiktigt med mina investeringar i aktier. Kanske står vi inför alla stålbads moder; en ny istid för aktier à la 1970-talet...

    Med en tillräckligt lång tidshorisont (åtminstone 30 år i mitt fall) tror jag det blir bra till slut...

    Carolus

    SvaraRadera
  3. Det är fascinerande att journalister och många placerare betraktar aktier som Lotto eller Stryktips. Det vill säga att det är den som gissar bäst som vinner. I själva verket är det helt andra saker som bestämmer om man når framgång eller inte, och framför allt avgör om man kan plocka ut sitt sparande när man vill eller när marknaden så bestämmer.

    Regler för exits, riskkontroll ooch hur mycket man satsar är sorgligt underskattade. Ändå är det här man kan nå de stora effekterna på sina placeringar, oavsett om man är en liten småsparare eller stort fondbolag.

    Det handlar inte om att ha rätt eller fel, utan om att vinna på lång sikt och vara aktsam om sitt kapital!

    SvaraRadera
  4. Minna och Onsdagsfonden - skräpjournalistiken är ett växande problem, många kan ju inte ens stava de enklaste uttryck heller. Ekonomibloggarna håller mycket högre kvalitet, enligt mig.

    Crex, har du trettio år kvar på din sparhorisont? Själv har jag max 20..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg