Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Shop til the top

Jag har inte gjort det sedan jag var en fattig student - men det är onekligen riktigt roligt. Vad då?

Jo, att kolla priser när jag handlar och försöka få ut så mycket det går av slantarna. Förut så stoppade jag ned det jag ville ha i kundvagnen - nu synar och sömmar jag jämförprislappen noga för att se vad jag får. 

Häromdagen så var jag på Coop Forum tillsammans med en premiecheck på femtio kronor för att handla mat. Olika kampanjer, exempelvis vispgrädde för 5 kronor stycket, och medlemserbjudanden, två lingongrova för 20 bagis, fyllde jag vagnen med. Väl i kassan så blev slutnotan 776 kronor. Avdrag för premiechecken - 726 kronor. Slutligen så fick jag en värdecheck av kassörskan på femtio kronor - butiken var nyöppnad så det fick varje kund. Inte mig emot!

Jag funderar på om jag skulle MÄTA kvittonas längd och dela med beloppet? Dagens inköp slutade då på 25 kronor centimetern. 

Ibland är det härligt att vara gniden. Kan gnidenheten ge mig någon extra whisky på semestern så är det väl värt det. 

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Mer om Jämförpris:

Kommentarer

  1. De som traditionellt har varit rika är också de som har hållit hårdast i pengarna. Jag har aldrig upplevt hårdare förhandlingar än tillsammans med de som har pengar. En av anledningarna till de hårda förhandlingarna är att de vet att de egentligen inte behöver det de förhandlar om. Kan tyckas vara en motsägelse...

    SvaraRadera
  2. Gott jobbat, och är vinsten en whiskey är det ju ett stort plus :)

    SvaraRadera
  3. Ola, tack! Inspirerande! :)

    Nonhosonno, en god whisky är alltid en god investering också! :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar måttet krona per centimeter kvitto. Så länge det är många rabattrader känns det bra.

    Vet inte hur Coop gör, men ICA har ju bra rabattsystem nu sen några månader tillbaka när man får hemskickat en rabattkupong på varor man köper ofta (som de då har registrerat via kortet).

    Brukar du vara lika duktig på att kolla jämförspriserna mellan whiskysorterna? :)

    SvaraRadera
  5. Hej Per,

    Följer din blogg med stort intresse.
    Har också tittat lite på iCash och ser att du håller ordning på dina aktier/fonder där också? Sätter du värdena manuellt kontona hela tiden eller har du hittat ett sätt att hantera enskilda affärer i en aktie/fond så att den räknar själv?

    SvaraRadera
  6. Inte då, Hobbyinvestor. Whisky får kosta. ;)

    Timotheos, tänker du på värdeförändringar? Jag har lagt upp ett konto som heter just 'Värdeförändring' som jag skickar pengar till eller hämtar pengar från vid varje månadsslut.

    SvaraRadera
  7. Ja, helst skulle jag ju vilja ha ett portföljverktyg inbakat i iCash men jag får väl också försöka stämma av på månadsbasis med ett värdeföreändringskonto.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg