Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hålla ut

Jag erkänner villigt att jag inte hinner med någonting alls just nu av ekonomibloggande. Inte läsa bloggar, än mindre skriva något själv. Samtidigt så ska det ju finnas någon vits med att läsa, inte hasta igenom. Och jag vill inte heller skriva utan engagemang och intresse. Så mina inlägg duggar lite mer sällan nu. Men det är i sin ordning.

För även ämnena privatekonomi, ekonomiskt oberoende och frihet kan man bli mätt på.

Jag lyssnade en gång på en föreläsare som talade om ämnet 'friskvård' - om vikten av att motionera, äta rätt och ta hand om sig själv. Jag minns inte så mycket av vad han sade kring just dessa saker, men en enda sak fastnade - 'oavsett vad du gör - gör alltid så pass lite att du vill göra det igen nästa dag'. Underfundigt, eller hur?

Det handlar ju om uthållighet. Motion med blodsmak i munnen redan första dagen tenderar att knäcka den bäste. Äta linfröavkok och salladsblad kan göra en deprimerad i det långa loppet. Och att bara fundera kring pengar och att spara varje krona kan göra att man ger fanken i allt och köper en sportbil på avbetalning. Och att vara uthållig kräver sans - att inte bränna allt krut för tidigt i loppet.

Att både bli ekonomiskt fri OCH lycklig förutsätter att du vill göra de rätta sakerna 'privatekonomiskt' varje dag och ändå känna att det är rätt och positivt. En för tung börda med gnetande tar musten ur dig - förr eller senare. Vägen mot målet, den ekonomiska friheten, kan ta många år och det gäller ju att leva även under 'resan'?

Spara så lite att du vill göra det igen imorgon. Det tror jag är det vinnande receptet.

Jag vill avsluta med att tipsa om en ny blogg som har en spännande 'twist'. En ung dam född med guldsked i mun som trots detta redan funnit en insikt i vad ekonomisk frihet är för något. Jag tycker det är skarpt - läs mera här.

Kommentarer

  1. du har så rätt! Om man bara kör hårt så tröttnar man till slut! Jag är tvungen att införa köpstopp pga min dåliga situation. Men att spara för hårt heller är ingen ide. Därav småmynt och småslurkar här och där. Efter mitt köpstopp ska jag börja konsumera mer normalt igen...Men jag kommer att spara mindre då och njuta mer av livet=)

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken komplimang! Inte hade jag räknat med ett så stort intresse, jag känner mig populär. Tack så mycket!

    SvaraRadera
  3. Håller med. Allt med måtta. För mycket blir oftast ohälsosamt, vad det än rör sig om.

    SvaraRadera
  4. Man får inte glömma att leva också, det är ju här och nu vi är. Att bara gneta blir alltför trist.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg