Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Balansakt i ekonomi

Som vissa av er kanske minns, så var jag på ett inledande seminarium med Charlie Söderberg kring konceptet Balansekonomi. Och det var en trevlig och inspirerande sammankomst, vilket ledde till att jag deltog i en workshop inom samma koncept - det vill säga balans i allt, inte minst ekonomin. Denna workshop hölls av Jan Bolmeson - och Jan är inte Charlie. Och vad menar jag med det?

Jo, oavsett kompetens, kunskap och viljan att förmedla - så spelar Charlie Söderberg i en division medan Jan Bolmeson spelar i en annan. Ungefär som att jämföra en elitseriematch med en pojklagsmatch - även om Jan kunde glimra till så når han inte upp till Charlies förmåga att bedriva väckelsemöte. Så är det bara.

Jag tänkte sammanfatta i detta inlägg vad jag tyckte om workshop:en. Jag vill inte avslöja alltför mycket kring sammankomsten - det jag berättar om är en ytterst liten del av det hela. Och den kommer här.

Det finns människor som vill och behöver en bekräftelse på var de är och vart de borde bege sig. Här kan Balansekonomi hjälpa till. Workshoppen gav oss deltagare en mängd visdomsord och uttryck på temat 'förverkliga dig själv' - många jag aldrig hört förut och som var intressanta att lära sig. Det allra viktigaste som jag tyckte förmedlades var att du och ingen annan är ansvarig för vad du pysslar med eller inte. Det är först när du inser detta som du kan skapa en förändring.

Jan talade om 'motivation' och 'hotivation' - de två ytterligheterna i att agera, där den ena är positiv och den andra.. ja. Det är först när vi skapar oss inspirerande problem som motivationen kan infinna sig. Att veta något och inte agera är egentligen att inte veta något.

Och eftersom vi svenskar -  många av oss - har det ganska bra i tillvaron, än möjligen en aning slentrianmässigt trist - så agerar vi inte och vet inget alls om nåt. Så det gäller att skaffa sig insikter - och koppla dem till aktiviteter. Gör nåt, vad som helst!

Dessutom så bör vi lära oss att göra obekväma saker - saker som ligger utanför vår 'komfortzon'. Gärna något som är både lite skrämmande och exalterande. Då lär vi oss att tänja på bekvämligheten.

Och vad har det här med privatekonomi att göra, kanske du undrar? Jo, genom att växa som människa. Genom att göra det du är bra på och skaffa dig en plan. Genom att skaffa dig nya ekonomiska kompetenser. Vad tycker du är roligt? Vad är du bra på? Hur kan du tjäna mer pengar på det inom sju dagar?

Du kan skaffa dig Kompetens med Kunskap, Attityd och Struktur. Ekonomisk kompetens eller vilken annan kompetens du önskar dig. Leva ett liv utan ursäkter, inte minst.

Jag kan varmt rekommendera Balansekonomi och deras workshop. Eller ett inledande seminarium. Känner du dig i behov av inspiration och idéer så är det en bra början på din resa mot ekonomisk frihet.

Kommentarer

Populära inlägg