Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Knaperstekt sommar

Det finns gott hopp om att årets sommar blir vädermässigt trevlig. Stabila högtryck och varma vindar hoppas jag på. Och efter ett hårt arbetsår stundar snart belöningen - sommarsemester. Den tid som vi så väl behöver för att umgås, koppla av och ladda batterierna. Men det finns tyvärr en del mörka moln i skyn och de hänger samman med privatekonomin.

För i dessa dagar har vi stigande boräntor, rekordnivåer på bensin och många dyrare konsumtionsvaror. Frågan är hur väl familjerna har beaktat att denna sommar är marginalerna mindre i den egna plånboken? Exempelvis så har kostnaden för ett bolån på två miljoner kronor sedan ifjol ökat från c:a 30 000 kronor till det dubbla. Skattesänkningar och löneförhöjningar har inte förmått att kompensera heller.

En stark krona hjälper förstås till vid utlandssemestern. Men hur många har marginal för detta denna sommar? Tvivelaktligen färre med tanke på att fler väljer att satsa på semester i Sverige i år - det är stor efterfrågan på stugor, hotell och vandrarhem.

Enligt statistiska centralbyrån har konsumentpriserna i april stigit 3,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Räntorna (+48,6%) och elpriserna (+7,2%) står för den största delen.

Oavsett hur du och de dina väljer att semestra i år - håll er borta ifrån att låna till resan. Oavsett vad du lovade barnen i vintras och nu inte har marginalerna i plånboken till - låna inte via korta krediter. Dina barn förstår mer och bättre än vad du tror. Semester och pengar hör ihop men viktigast är att få vara tillsammans och rå om varandra. Sukta inte efter din nästas segelbåt, semesterresa eller sommarhus utan gör det bästa du kan utifrån dina förutsättningar. Man behöver inte åka utomlands för att finna en ljuvlig strand, svensk sommar är fantastisk. Sänk förväntningarna och ni får säkert den bästa sommaren till livs.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Här blir det hemma semester, lite dagsutflykter, någon nöjespark, och förhoppningsvis mycket sol och bad. Frugan jobbar, jag har klämt in 3 veckor pappaledighet samt 4 veckor semester :) Jobbar dock några veckor mitt i. Pengarna läggs på taket i år!

    SvaraRadera
  2. Tycker jag låter både behagligt och avkopplande! :)

    SvaraRadera
  3. Intressant blogg du har här. Du ligger steget före mig, jag ska bara göra mig av med mina skulder för att sedan påbörja sparandet....

    Slänger upp en länk till dig och jag kommer att återkomma många gånger kan jag lovar.

    SvaraRadera
  4. Hej Per,
    Kloka ord som vanligt!
    Jag håller med till 100%.
    Blogghälsningar
    Classier Corn

    SvaraRadera
  5. Slut på pengar - rätt ordning i alla fall. :)

    Jag lägger till dig i min läslista. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg