Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ekonomisk etablering

På dagens eko idag hörde jag att den så kallade etableringstidpunkten på arbetsmarknaden, tidpunkten då en person har en tillsvidareanställning, har förskjutits 7 år framåt i tiden. Från 22 år till 29 år, och detta bara på 17 år!

Detta betyder att på bara 17 år har osäkerheten på arbetsmarknaden ökat markant. Olika sorters vikariat och projektanställningar har gjort att yngre människor idag har en relativt osäker privatekonomisk situation. Vilket i sin tur leder till att privatekonomiska beslut skjuts framåt i tiden. Och det stavas i två väsentliga termer: 'bostad' och 'barn'.

Utan en viss ekonomisk trygghet vågar man inte skaffa bostad eller skaffa barn. That's fact.

Med 1,66 barn per svensk kvinna så som det ser ut idag och med en stadigt ökande livslängd så vete gudarna om jag vill bli gammal och skröplig.

Det är positivt med en flexibel arbetsmarknad. Otrygghet är det inte. Och ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det heller inte positivt att vår demografipyramid snart står på huvudet.

Kommentarer

Populära inlägg