Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jag är rik!

Vad är egentligen rikedom för er?

Att bli ekonomiskt oberoende eller åtminstone skaffa sig en viss finansiell trygghet är självfallet både sunt och klokt. Men när jag läser på en del ekonomiskt inriktade bloggar på nätet så kan det te sig så att vissa sparar och gnetar utan något annat mål än att samla sig en så stor penningsäck som det bara går. Jag kan sakna den mänskliga sidan av myntet (kul liknelse?) där det finns drömmar och idéer vad pengarna ska användas till?

Jag sparar inte till pensionen. Vem vet om jag blir så gammal? Mina små hönor ska istället värpa fram pengar till semesterresor åt mig själv och familjen i första hand. Just att resa mer är något jag önskar vi hade råd med. Just nu är min dröm att åka kust till kust med hyrd bil i USA. Och det är ju inte gratis.

Jag har ett fadderbarn i Mali. En pojke på 6 år som definitivt inte kan anses vara rik i ekonomiska termer. Överskottet ska också gå till honom och fler fadderbarn framöver.

Vår bostad amorterar vi på och en vacker dag, när vi blivit äldre och barnen har sina egna liv, så säljer vi kåken och får ut ett kapital på ålderns höst.

Ingen lever för evigt. De flesta betydligt kortare än så. Livet är nu.

Utöver detta så är vi inga statiska varelser. Vad vi tycker är roligt och uppskattar idag är troligen helt annorlunda om exempelvis 20 år. Att idag sätta upp ekonomiska mål för att kanske köpa en sportbil om 10 år är troligen ingen bra idé. När väl målet är uppnått så kanske bilen ter sig helt ointressant.

Och jag tror inte heller att jag gråter mig lyckligare i en mercedes än i en fiat. ;-)

Ett av mina favoritcitat kommer ifrån filmen 'Gladiator' där Maximus uttrycker sin uppfattning om sin hustru och sin son att allt annat bara är 'dust and air'.

Pengar är bara damm och luft om vi inte har våra familjer, vänner, nära och kära. Det kan jag skriva under på. Ibland blir jag förbluffad över att just jag har fått privilegiet att ha just min egen familj - hustru och mina barn. Mina penninghönor är till för dem, jag är redan rik.

Nå, vad ska ni med pengarna till som ni skrapar ihop? Skänka allt till Läkare utan gränser? Köpa lotter? Eller bara räkna dem?

Fotnot:
Hela citatet i Gladiator lyder på engelska från filmen

'Ancestors, I ask you for your guidance. Blessed mother, come to me with the Gods' desire for my future. Blessed father, watch over my wife and son with a ready sword. Whisper to them that I live only to hold them again, for all else is dust and air. Ancestors, I honor you and will try to live with the dignity that you have taught me.'

Kommentarer

  1. hej!
    jag sparar för:

    *oförutsedda utgifter
    *pensionen
    *kontant betalning på ett hus eller liknande.

    ser man på vilka enorma summor det blir efter ett par år,så blir man peppad att fortsätta.

    jag sparar 48.000kr på ett år
    och min sambo sparar 84.000 på ett år.

    SvaraRadera
  2. Hej Per,
    Trevligt inlagg. Kan bara halla med. Vi bor i Asien och har ser man inte bara Mercedes och BMW utan ocksa enorm fattigdom.

    Trevligt med fadder barn. Vi har tre soner och har ocksa tre fadderbarn, ett i Indonesien och tva i Filippinerna. Bara det faktum att vi rakar vara fodda i ett vastland gor att vi har sa mycket "gratis". For andra som ar fodda i ett u-land ar varken mat eller skola en sjalvklarhet. Det var trevligt att lasa om Henning Mankells givmildhet i Afrika i dagens DI.

    SvaraRadera
  3. Ni är duktiga på att spara, anonym. Hoppas ni hittar ett bra hus att stoppa kosingen i. :-)

    Anders, efter att ha skaffat mitt första fadderbarn (jag vet att det kommer att bli fler) så upptäckte jag vilket bottenlöst hål det finns med barn som saknar grundläggande förutsättningar för ett värdigt liv. Min önskan är att alla åtminstone borde prova på fadderrollen - det är både smärtsamt och oerhört givande. Det ger åtminstone ETT barn en god chans till ett självförsörjande och värdigt liv.

    SvaraRadera
  4. Jag önskar att jag hade råd att ha ett fadderbarn. Är student och lever på 75% lån. Den dagen jag får jobb ska jag skaffa ett fadderbarn. Jag gillar Plan international och där kostar det 200 kronor/månaden. Anledningen till att jag gillar plan är att mina föräldrar har fadderbarn genom organisationen och de har varit och besökt sitt fadderbarn. En lokal guide redovisade allt Plan gjort i tjejens by och de känns seriösa och organiserade. Tänk att en sådan summa kan hjälpa någon annan så enormt medan det för oss i västvärlden bara är "småpengar".

    SvaraRadera
  5. jag vill precis som du spara ihop till att amortera av lite mer på huset, och sen kan jag ha det det som en pensionsförsäkring (bor billigare då än i lägenhet el så kan jag sälja det o ha ett lagom kapital) och så till min stora passion; RESOR. Finns så många platser jag vill besöka, men begränsas av pengarna.
    tjej7.bloggspace.se

    SvaraRadera
  6. Just nu sparar jag för att kunna känna mig trygg och ta mig ur mitt shoppingberoende. Vad är alla prylar värda om familjen inte kan vara trygg och ha ett hem? Vi har levt lyxliv, rest massor över hela världen,köpt mercedes, köpt märkeskläder, men det enda som gav något var kanske våra resor även fast dom var en ekonomisk katastrof. Men nu är målet ett tryggt hem och slippa alla lån. Kunna bli fri en vacker dag lockar. Att lönen man får inte går till hyror, lån, räntor, amorteringar, telefon,el mm utan att vi kan spendera mer på det som verkligen är viktigt. Vårt hem, vår son, våra släkt och vänner, upplevelser och att besöka vårt fadderbarn 2011.Att kunna göra det, att säga till arbetsgivaren, nej tack, nu vill jag ha mer tid med familjen, inte jobba över och slita, utan få den där vardagstiden med min familj.Det är viktigt för mig.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg